Tízből hét vonat közlekedett pontosan novemberben

iho/vasút   ·   2024.12.09. 09:00
traxx_delipart

Az egész hónap menetrendszerűségét meghatározta a 22-ei havazás, amitől a teljes eredmény is elmarad az októberitől. Januártól hónap közepén érkezik a teljes MÁV-csoportot lefedő havi riport.

A MÁV-csoport új havi riportja jelentős közérdeklődést váltott ki: egy hónap alatt háromszor nagyobb látogatószámot regisztráltak az új felületen, mint a korábbi adatközlés webhelyén.

Most második alkalommal jelenik meg a riport, amely az előző hónap közlekedési közszolgáltatásokra vonatkozó adatait és azok összefüggéseit mutatja be közérthető módon. Az adatközlés és -feldolgozás eltérő folyamatai miatt legelőször a vasúti menetrendszerűség adatainak bemutatására van mód, míg az autóbuszos forgalmi adatokat az adott hónap közepéig dolgozzák fel.

Annak érdekében, hogy az integrált közlekedési vállalattá váló MÁV-csoport adatait egyben, az adatok közötti összefüggéseket is érthetővé téve lehessen nyilvánosságra hozni, 2025-től az immár az összes közlekedési módra (vasút, autóbusz, HÉV, tramtrain) kiterjesztett havi közlekedési riportok menetrendszerűen minden hónap 16-án jelennek majd meg.

A novemberi, vasúti adatsor legfontosabb tanulsága az, hogy a november 21-éről 22-ére virradó éjszaka érkező havazás a kötöttpályás közlekedési rendszer olyan meghatározó pontjain okozott – egymással egyébként össze nem függő, egymás negatív hatásait ugyanakkor megsokszorozó – haváriahelyzeteket, amelyek az ország szinte teljes vasúti közlekedésére kiterjedtek, és a teljes hónap hálózati menetrendszerűségében visszatükröződnek: a múlt hónapban tízből valamivel több mint hét vonat közlekedett pontosan, ami elmarad az októberi eredményektől.

November 22-én több kulcsfontosságú pontot is zavarhelyzet lépett fel:

  • Szolnokon és a kelenföldi pályaudvaron meghibásodott a váltófűtés;
  • több vonalon felsővezetéki zárlatokat okoztak a felsővezetékre dőlő fák, köztük a jelentős budapesti elővárosi forgalmat is lebonyolító fővonalakon (például a 80-ason és a 100-ason);
  • a kelenföldi pályaudvar térségében történt nagy kiterjedésű felsővezeték-szakadás, mely az állomás forgalmát akadályozta és Nyugat-Magyarország teljes közlekedését érintette; az elhárítás több felsővezetékszerelő jármű részvételével is hosszú órákon át tartott.

Ezeken felül november 25-én kora délután a Déli pályaudvarnál vörös jelzőt haladt meg egy szerelvény.

Ezen események összességében olyan mértékben növelték meg az eljutási időket, hogy a novemberi adat végül kedvezőtlenebből alakult az októberinél: az összes járat mindössze 72,59 százaléka közlekedett pontosan, azaz tízből csak valamivel több, mint hét vonat ért célba késés nélkül.

A havazás okozta műszaki problémák összetettsége, a kárelhárítás időigénye, illetve a mentesítő járatok megszervezésével, átvezénylésével kapcsolatos kihívások játszottak főszerepet abban is, hogy november hónapban megnövekedett a jelentős, hatvan perc feletti késések száma az októberi, már javulást mutató adatokhoz képest:

  • 61–120 perc közti késést 445 vonat,
  • százhúsz perc feletti késést pedig nyolcvan vonat szenvedett el az összesen leközlekedett 93 ezer 63 vonatból.

A kiemelt jelentőségű 1-es (győri) és 80-as (miskolci) vasútvonal menetrendszerűsége egyaránt 3,7 százalékkal, a 20-as (Székesfehérvár–Szombathely) vonalé 5,5 százalékkal esett vissza.

Hasonló arányban, mintegy három százalékkal javult ugyanakkor a 2-es (Budapest–Esztergom) vonal menetrendszerűsége, ezzel ott ismét kilencven százalék feletti volt a vonatok pontossága, így továbbra is ez az útirány lett Magyarország legmegbízhatóbb, nagyforgalmú elővárosi vonala.

A novemberi tanulságok alátámasztják az ötpontos akciótervben meghatározott infrastruktúrafejlesztések létjogosultságát: a mintegy 880 milliárd forintos program keretében olyan pontokon kell beavatkozni a magyar kötöttpályás hálózaton, ahol annak a legnagyobb hatása tud lenni az egész rendszerre, azaz éppen a novemberi havazás okozta dominóeffektus kialakulását tudja megelőzni.

A novemberihez hasonló műszaki és természeti rendkívüli helyzetek kezelésében ugyancsak hatékony segítséget jelent majd a januártól immár teljes hatáskörrel működő Országos Haváriaközpont abban, hogy késést szenvedő utasok továbbutazása a lehető leggyorsabban garantálható legyen.

A MÁV-csoport a hónap közepéig publikálja az autóbuszos közlekedésre vonatkozó menetrendszerűségi adatokat is, amelyek – épp a vármegye- és országbérletek igénybe vételével megvalósuló nemzeti tarifaközösségnek köszönhetően – összefüggésbe helyezik, illetve segítenek pontosabban értelmezni a kötöttpályás menetrendszerűségi statisztikákat. Jövőre pedig már egyben, minden hónap 16-án jelenik meg az új, integrált, havi MÁV-csoport-közlekedési riport.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: MÁV Zrt.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek