Tízmilliárdok közlekedésbiztonságra
Az Új Széchenyi Terv támogatásával az ÁAK 13,2 milliárd, a MÁV 12,4 milliárd, a Magyar Közút 11,4 milliárd, a GYSEV pedig 982 millió forintot fordíthat közlekedésbiztonsági beavatkozásokra a társaságok által üzemeltetett hálózatokon. A kormány még márciusban döntött a négy kiemelt projektjavaslat akciótervi nevesítéséről. Első körben 38 milliárd forint értékben indulhatnak meg a személysérüléses balesetek megelőzését elősegítő vasúti és közúti infrastruktúra-fejlesztések – írja a Napi Gazdaság.
Több mint 11 milliárd forintból valósíthat meg közlekedésbiztonsági fejlesztéseket a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az általa üzemeltetett utakon 2014 végéig. A közútkezelő által az elmúlt években elvégzett 77 hasonló jellegű beavatkozás helyszínén a halálos balesetek száma mintegy harmadára, a súlyosaké felére esett vissza a fejlesztések eredményeként – mondta Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár Balatonföldváron, a Magyar Mérnöki Kamara közlekedésfejlesztési konferenciáján, a projekt támogatási szerződésének aláírását követően.
A projekt keretében a Magyar Közút 69 bel- és külterületi csomópontban szüntet meg korábban feltárt baleseti gócokat, egyebek mellett balra kanyarodó sávok kiépítésével, akusztikus burkolati jelek, jelzőtáblák telepítésével, jelzőlámpás forgalomirányítás bevezetésével. Középszigetek építésével, gyalogoskorlátok, tartós burkolati jelek létesítésével tesz biztonságosabbá 11 gyalogos-átkelőhelyet. A program része 520 kilométernyi főúton nagyjából 255 ezer folyóméter korlát cseréje is. A fejlesztésekkel 50 balesetveszélyes külterületi buszmegállóban irányonkénti változtatható jelzésképű tábla léptet érvénybe sebességkorlátozást a gyalogosmozgások idejére. Emellett 355 jelzőlámpás csomópont hagyományos izzós fénypontjait jobban látható, energiatakarékos LED-ekkel váltják fel, 713 helyen pedig járműérzékelőket telepítenek a lámpák forgalomfüggő működtetésének bevezetése érdekében.
Minisztériumi kezdeményezésre első alkalommal különítettek el célzott forrásmennyiséget, összesen 50 milliárd forintot személysérüléses balesetek megelőzését elősegítő infrastruktúra-fejlesztésekre az Új Széchenyi Tervben. A tételes projektlista a problémákat, baleseti gócpontokat a legalaposabban ismerő vasúttársaságok és közútkezelők szakmai javaslatai alapján állt össze. Az építési engedélyezést jellemzően nem igénylő munkálatok legkésőbb 2015 második felére befejeződnek mind a négy hálózaton.