Több éves fenntarthatókerozin-ellátásról írt alá szerződést az Air France-KLM

iho/repülés   ·   2022.10.26. 12:00
00_klm_2021_nyar

Az Air France-KLM Csoport 2030-ra kerozinigényének tíz százalékát fenntartható forrásból származó üzemanyaggal elégíti ki, ennek elérése érdekében két kötelező érvényű szerződést írta alá a Neste és DG Fuels vállalatokkal 1,6 millió tonna üzemanyagot szállításáról.

A szerződésben foglalt első szállítmány várhatóan 2023-ban érkezik meg, ezzel az Air France-KLM Csoport újabb fontos lépést tesz a légiközlekedés fenntarthatóságának elérése érdekében. Ez az első lépés abban a hosszú folyamatban, amelynek eredményeként a csoport légitársaságai tíz százalékban fenntartható kerozint használnak fel a járatok teljesítéséhez. A szerződés által lekötött 1,6 millió tonna üzemanyagot 2036-ig szállítják le és ennek segítségével teljes életciklusra vetítve 4,6 millió tonna szén-dioxid kibocsátása kerülhető el a hagyományos kerozinhoz viszonyítva.

A finn Neste 2023 és 2030 között 1 millió, az amerikai DG Fuels 2027 és 2036 között további 600 ezer tonna alternatív üzemanyagot szállít le. Ez a mennyiség három százalékot tesz ki, a további hét százalék beszerzéséről jelenleg is tárgyalásokat folytat az Air France-KLM Csoport, ami ezzel is tovább diverzifikálja a beszerzési forrásait.

Az Air France-KLM Csoport másik fontos célkitűzése, hogy a 2019-es szinthez képest 2030-ra harminc százalékkal csökkenti az egy utaskilométerre vetített szén-dioxid-kibocsátást, ennek része a fenntartható kerozin használata is. Ezzel a kötelező érvényű vásárlással az Air France-KLM Csoport a fenntartható kerozin gyártási kapacitásainak kiépülését is támogatja, ez az ipar ugyanis még világszinten gyerekcipőben jár. 2021-ben a teljes SAF-gyártás a kerozinfogyasztás 0,01 százalékát tette ki, emiatt ára három-négyszerese a hagyományos kerozinénak. A felhasználás és igényszint emelésével azonban ezek a folyamatok optimalizálhatók.

Az Air France-KLM Csoport környezetvédelmi céljainak elérése érdekében további szerződéseket köt majd, ezek nemcsak SAF-beszerzésre, hanem egyéb alternatív üzemanyagok, illetve közvetlen karbonkivonásra és tárolásra vonatkozó kutatására és fejlesztése vonatkoznak. A legfőbb cél, hogy a légiközlekedés 2050-re karbonsemleges legyen, ehhez azonban a civil és privát szektor bevonására is szükség van, amelyek támogatásokkal is elősegíthetik a folyamatokat.

Benjamin Smith, az Air France-KLM Csoport ügyvezető igazgatója azt mondta, a karbonsemlegesítés a légiközlekedés történetének legnagyobb kihívása, ezért a cég mindent megtesz azért, hogy csökkentse környezeti terhelését: megújítja flottáját, új eljárásokat vezet be és fenntartható kerozint vásárolt és használ fel. „Az aláírt szerződések hűen tükrözik elköteleződésünket a fenntartható kerozin gyártásának felfuttatása mellett. A Nestével és a DG Fuellel egy globális hálózatot is kialakítunk, hogy ki tudják szolgálni az igényeinket.”

A fenntartható kerozin a szén-dioxid-csökkentési eljárások között az egyik legígéretesebb. A hagyományos üzemanyaghoz képest teljes életciklusra vetítve akár nyolcvan százalékkal képes csökkenteni a karbon emissziót, használatához pedig nem kell átalakítani a hajtóműveket. A most gyártott tüzelőanyag elsősorban használt sütőolajból, mezőgazdasági és erdészeti melléktermékekből készül. A jövőben olyan szintetikus üzemanyag bevezetése is várható, amelyet hidrogénből és a légkörből kivont szénből állítanak elő.

Az Air France-KLM több mint tizenöt éve kísérletezik a fenntartható kerozinnal, 2011-ben a KLM hajtotta végre a világon az első kereskedelmi járatot, ami részben SAF-ot használt, az Air France 2014-ben két évig tartó tesztsorozatot indított, aminek keretében hetvennyolc járaton vizsgálták a fenntartható kerozin használatát és annak hatásait. Emellett a Safrannal, a Suezzel és a Totallal együtt támogatja az alternatív üzemanyag gyártásának felfuttatását.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.