Több mint egy tolatómozdony

iho/vasút   ·   2012.11.01. 09:00
00_Eem-923_IHO

Ahova normál nyomközű sínpár vezet, oda az Eem 923-as sorozatú lokomotív minden bizonnyal eljut. Ezt – kevés túlzással – bátran kijelenthetjük a Svájci Szövetségi Vasutak teherszállító ágazatának legújabb szerzeményéről. A kéttengelyes villamos mozdony elsődleges feladata a tolatás, de könnyebb tehervonatokkal a nyílt vonalra is kimerészkedik. Beépített dízelmotorának köszönhetően az sem jelent akadályt, ha véget ér felette a hagyományos villanymozdony számára nélkülözhetetlen felsővezeték. Az SBB Cargonak így lehetőség nyílik arra, hogy drót nélküli iparvágányokat ugyanazzal a mozdonnyal szolgáljon ki, amelyik felsővezeték alatt képes kihasználni a villamos üzemmód előnyeit. Ezzel gazdaságosabbá válik a kocsirakományú forgalom. Emellett az Eem 923-as beszerzése környezetvédelmi szempontból is szerencsés lépés, hiszen a kétéltű erőművész nagyrészt elöregedett dízelmozdonyok helyére lép.

Január 27-én az SBB egyetlen 25 kV / 50 Hz frekvenciájú szakaszán, Basel SBB és Basel St. Johann között tesztelték az Eem 923 001-est, a 80 tonnás Re 4/4 II 11257-es pályaszámú villamos mozdonyt vontatva. Bő öt évvel korábban a MÁV első Flirt motorvonata is itt futott legelőször önerőből<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik a magazinból kimaradt felvételekből<br>(fotó: Thomas Stutz)

Az Eem 923-asról bővebben az Indóház most megjelent novemberi számában olvashatunk. A lap hasábjain megismerkedünk a mozdony műszaki tartalmával és a próbafutások során elért eredményeivel. Továbbá megtudjuk, hogy az SBB-nél már az 1950-es évtized óta üzemelnek kétéltű tolatómozdonyok, amelyek joggal tekinthetők az Eem 923-as őseinek.

Kapcsolódó hírek