Török és tajvani Boeing-tervek
Még ugyan nem fix megrendelés, de már több, mint szándéknyilatkozat, a mennyiség pedig igen jelentős: 6,9 milliárd dollár értékben vesz a Turkish Airlines 70 keskenytörzsű utasszállítót a Boeingtól.
A gyártó közleménye szerint a gépek közül 50 lesz újrahajtóművezett MAX, 40 8-as és 10 a hosszabb 9-es, a többi húsz pedig a 8-asnak megfelelő, most gyártásban lévő NG-változat, a 737-800. A megállapodás része egy további 25 gépre szóló opció, ezek is 8-as MAX-ok lesznek.
Az ilyen vegyes megrendelést a szaksajtó általában úgy magyarázza, hogy a most futó NG-változatok a légitársaságok rövid távú igényeit elégítik ki, másként szólva azért kellenek, mert a gazdaságosabb, kisebb költséggel üzemeltethető MAX-okhoz csak később férhetnek hozzá. Ez egyben közben további nyomás a gyártóra: a Boeing számára fontos lenne minél hamarabb „kifuttatni” a most gyártásban lévő típust, hogy amikor az új verzió megkapja a légialkalmassági engedélyt, ráálhasson a MAX gyártására. Ezzel együtt feltehetően éveken át fut majd a két verzió összeszerelése párhuzamosan.
A társaság legutóbb tavaly kötött szerződést 15 szélestörzsű 777-es megvásárlására jelenlegi hasonló típusú gépei mellé, decemberben ez a megállapodás fix rendeléssé változott, amint a pénzügyi hátteret is tisztázták. Ami a mostani török üzletett illeti, ez a megállapodás is akkor jelenik meg a gyártó weboldalán a fix megrendelések között, amikor tisztázzák a csaknem hétmilliárdos üzlet finanszírozását.
Ugyancsak komoly gépvásárlási kilátásokról érkezett hír a Távol-Keletről: a tajvani EVA Air két típust vett fel a beszerzendő gépek listájára. Az egyik az egyelőre még nem véglegesített paraméterekkel tervezett 777X, a másik a nagyobbik Dreamliner, a 787-10-es. Mindkét típusnak hamarosan – a 777X esetében akár heteken belül – várható a programindítása.
Az EVA közleményének külön érdekessége, hogy a társaság a 777-esek között számos teherszállító megrendelését fontolgatja, miközben maga a cég is azt írja az anyagában, hogy a globális cargopiac továbbra is komoly nehézségeket mutat. A bevételek csökkenőben, az olajárak továbbra is magasak, a teherszállítás iránti igény még mindig gyenge.
Gyanítható, hogy ebben a helyzetben az EVA azzal menekül előre, hogy a pangó piacon gazdaságosabbá teszi a flottáját az új típusokkal. A kéthajtóműves 777-esek a háromhajtóműves MD-11F és a négyhajtóműves 747-400 típusú cargogépek leváltására kellenek.
Az EVA a térség és egyben a globális cargo-piac egyik legjelentőpsebb szereplője. A társaság a 747-400-asait 2014 és 2016 között akarja kivonni a forgalomból, egyébként ugyanebben az időszakban hagy fel az MD-90-es utasszállítók üzemeltetésével is.