Tovább csúszhat a Fyra elindítása

iho/vasút   ·   2012.11.30. 17:00
400px_fyra

A Hollandiát és Belgiumot összekötő Fyra-vonatok eredetileg 2007-től közlekedtek volna, majd a 2010-es és 2011-es elhalasztást követően az idei kezdés is egyre bizonytalanabbá válik.

Annak ellenére, hogy a Fyráért felelős két vasúttársaság, a holland NS Hispeed és a Belga Államvasutak leányvállalata, az SNCB Europe mindkét ország biztonsági hatóságától is megszerezte az engedélyt a vonatok közlekedtetésére, a nemrég újra kinevezett holland infrastruktúráért felelős miniszter azzal az okkal utasította el az érintett vasúttársaságok szerződésének egyik módosítását, miszerint az nem felel meg az NS Hispeed által biztosítani szükséges nagysebességű szolgáltatás feltételeinek.

Az üzemeltetési megállapodásnak megfelelően napi tizenhat vonatnak kell közlekedni a két Benelux állam között a HSL-Zuid vonalon. A HSA ennél kevesebbel indíthat, mindössze napi tíz járatot kell közlekedtetnie, azonban rövid időn belül köteles elérni a tizenhat vonatos járatsűrűséget.

A probléma a tervezett, Hága, Breda és Brüsszel közötti Fyra-szolgáltatás – ami által száz perc körülire csökkenne a Hága és Brüsszel közti menetidő – kapcsán merült fel. A nézeteltérésre az adott okot, hogy Belgiumban is HSA-nak kellene üzemeltetni a vonatokat, azonban ezt nem egyedül, hanem az SNCB Europe-pal közösen szeretné megvalósítani. A belga fél viszont azzal az érvvel utasította vissza az együttműködési javaslatot, hogy a szolgáltatás veszteséges lenne, ezért banki garanciát kért a holland államtól, de a keresetet elutasították.

A megállapodásnak megfelelően a Fyra-hoz az NS Hispeed tizenhat, az SNCB Europe három nyolckocsis, 250 kilométer per órás sebességre képes V250-es motorvonatot szerzett be az AnsaldoBredától, azonban a szolgáltatáshoz szükséges húsz vonat kiállításához az SNCB-nek szüksége lenne még egy negyedik szerelvényre. Időközben viszont az AnsaldoBreda befejezte a V250-es sorozat gyártását. Így jelenleg nem tudni, mikor is indulhatnak el a Fyra-vonatok. A holland miniszter elmondta, tisztában van a problémával, ennek ellenére ragaszkodik legalább a Breda és Belgium közötti forgalom megindításához, ellenkező esetben megvétózza a teljes Fyra-programot.

Egy V250-es Fyra-szerelvény<br>(fotó: Ad Boer, Flickr)

Ha az Európában egységes menetrendváltásig, azaz december 9-éig nem sikerül rendezni a vitát, az SNCB órás ütemű forgalmat vezet be Brüsszel és a holland határnál található Roosendaal között, átszállási lehetőséggel Amszterdam felé. Ráadásul az idei menetrendváltáskor Hollandiában jelentős mértékben átalakítják a menetrendi struktúrát. A változtatások egy fontos része lenne a Fyra-szolgáltatás, ami megszünteti az Amszterdam és Brüsszel közötti jelenlegi hagyományos, mozdonyvontatású vonatforgalmat. További lényeges változást jelent a Lelystad és Zwolle közötti Hanze-vonal megnyitása is.

A Fyra Amszterdam és Brüsszel között a Schiphol repteret, Rotterdamot, Bredát és Antwerpent kapcsolná be a nagysebességű vasúti forgalomba. Négy nagyvárost, amire a svéd fyra szó jelentése (négy) is utal. A Fyra-vonatok Amszterdamtól a belga határig a Thalys-vonatokkal közösen használnák a nagysebességű HSL-Zuid vonalat, onnantól az uniós központig pedig a belga HSL 4-es nagysebességű vonalon közlekednének. A „kacsacsőrű” vonatok jelenleg csak Breda és Amsterdam között szállítanak utasokat – számol be az International Railway Journal.

Kapcsolódó hírek