Trianon tartja lélegeztetőgépen az ipolytarnóci vasutat

Vörös Attila   ·   2023.06.11. 12:00
nsz

Ipolytarnócon ragadt a 243-as Bézé – és egyelőre ott is marad. Van idő elmélkedni egy kicsit az Ipoly-menti vasúton.

A trianon100.hu blogon olvasható Tímár Gábor kiváló elemzése a Balassagyarmat-környéki magyar–csehszlovák határ kialakulásáról. Röviden összefoglalva: minden valószínűség szerint a bárhol máshol alkalmazott módszertan szerint a Losonc–Szécsény–Balassagyarmat vasútvonal és térsége a nyertesekhez került volna, a balassagyarmatiak bátor helytállása, az 1919. január 29-i csehkiverés miatt azonban máshogy alakult a történelem: az Ipolyság és Ipolytarnóc közti vasút Magyarországé maradt.

Tímár kiemeli, hogy mekkora szerencse, hogy a nagykürtösi szárnyvonal csak később épült meg, így az nem befolyásolta – vélhetően negatívan – a határvonal megszabását.

Életkép Kishalmon 2012-ből. Ekkor még szenet, fát és gabonát is rakodtak (fotók: Vörös Attila)

Nagykürtös (Veľký Krtíš) és Kishalom (Malé Straciny) ma Szlovákiához tartozik, a magyar határtól csupán néhány kilométerre; 1950-ben magyar–csehszlovák államközi szerződés alapján építették meg az ide vezető vasútvonalat, a szárnyvonalat ugyanis a magyarországi Nógrádszakál állomásba kötötték be. A teherforgalom 1951-ben indulhatott meg, személyforgalom pedig 1958-tól 1992-ig volt. Mind a teher-, mind a személyvonatok megállás nélkül haladtak át Magyarországon az illegális határátkelést meggátolandó. A szerződés garantálja, hogy a (cseh)szlovákok használhatják Nagykürtös és Kishalom elérésében a magyar Nógrádszakál–Ipolytarnóc korridor vonalszakaszt.

A kétezres évek elején még napi több pár szénvonat is előfordult a korridoron

És használták is: elsősorban a szénbánya forgalma robogott át hazánkon Losonc felé egészen 2012-ig, a bányák bezárásáig. A korridor teherforgalma azóta drasztikusan lecsökkent, mára csak hébe-hóba kocog el egy-egy gabonavonat.

Információink szerint 2023-ban eddig még nem közlekedett egyetlen tehervonat sem a Nógrádszakál–Kishalom szakaszon...

A kishalmi gabonasiló adja mostanában a teherforgalmat

A korridorvonalat – mivel végig az Ipoly közelében, Nógrádszakálnál pedig a közvetlen szomszédságában fut – rendszeresen érik pusztító természeti behatások. Legutóbb 2006-ban mosta el a megáradt Ipoly a vasutat – a MÁV ekkor legszívesebben lemondott volna az egész vicinálisról. Az államközi szerződés jogutódja, Szlovákia azonban ezt nem hagyta, és a magyar félnek helyre kellett állítani a pályát, nagyjából 100 millió forint költségen.

2006-ban június végén mosta el az Ipoly a vasutat. A forgalom a helyreállított pályán három hónappal később indulhatott újra. Csoportkép a munkások kérésére

2008-ban a közlekedési hatóság (akkor NKH) keményített be és kérte számon a mozdonyvezetők vonalismeretét, a következő nagyobb esemény pedig 2015-ben történt, amikor egy Kishalom felé közlekedő tehervonat utolsó kocsijának aláváltottak Nógrádszakálban, egyik forgóváza a tehervonat többi részével a harmadik vágányon haladt, a másik viszont már a másodikon. Az eltolható oldalfalú vagon látványosan végigdriftelt az állomáson, majd a nagykürtösi szárnyvonal kiágazásánál kisiklott, és magával vitt még pár dolgot, például a Kishalom felőli bejárati jelzőt is. A KBSZ jelentése itt olvasható.

Kuriózum-tehervonat: néhány alkalommal Szécsényben is rakodtak fát. Az üres szerelvény Losonc felől érkezett és gépcsere nékül közlekedett egészen Szécsényig. Balassagyarmat környékén egyébként teljesen megszűnt a teherforgalom a 2010-es évekre

A károkat ezúttal is kijavították, úgyhogy továbbra is közlekedhetett az egyre csökkenő számú tehervonat. Pénteken a hirtelen lezúduló nagy mennyiségú csapadék miatt megáradt Ipoly újra tereprendezésbe kezdett, és a szokásos módon elmosta a pályát Nógrádszakálnál. Az államközi szerződés remélhetően újra megmenti a 78-as vonalat, még ha olyan sok értelme jelenleg nincs is fenntartani a nagykürtösi elérést. Szomorú megérzésünk szerint azonban ez a kulcsa a Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonal fennmaradásának is.

A legutóbbi pusztítás Nógrádszakálnál a Mávinform fotóján

Izgalmasan alakul a napokban a 243-as Bzmot és mellékkocsijának sorsa. A szerelvény Ipolytarnócon ragadt az áradásnál, jelen állás szerint pedig egyelőre megjósolhatatlan, hogy mikor lehet újra közlekedni a 78-as vonalon. Felmerült a motorvonat hazamenekítése Szlovákián át a Losonc–Fülek–Somoskőújfalu útvonalon, szombaton azonban a 81-es vonalat is ki kellett zárni a forgalomból, miután Apc-Zagyvaszántó állomás közelében a Zagyvától visszaduzzadt Szuha-patak is kiáradt. A patak hídját az utolsó pillanatokban terhelték le egy rakott köves kocsival, élménybeszámolók szerint már csak öt centiméter volt a víz és a vasúti híd pályája között ekkor.

A 243-as Bézé egyelőre Ipolytarnócon várja sorsa jobbra fordulását (forrás: Emig)

Ha nagyon kell a Bézé, akkor még mindig el lehet vele kocogni a 84-es vonalon Kisterenyéről Kál-Kápolna felé, vagy akár egy kicsit hosszabb felvidéki kirándulással a bánrévei határátmenet sincs a világ végén. A fejleményekről beszámolunk majd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek