Üdv a nagyseb. klubban!

Joó Ferenc   ·   2018.09.30. 18:30
szaudi-400

Újabb taggal bővült azoknak az országoknak a köre, ahol nagysebességű vasútvonalat üzemeltetnek. A szaúd-arábiai két szent város, Mekka és Medina közötti négyszázötvenhárom kilométeres távolságot áthidaló új, úgynevezett nyugati vasútvonalat Szalman bin Abdulaziz Al Szaud király nyitotta meg ünnepélyes keretek közt ezen a héten kedden, bár a menetrendszerinti forgalom csak hétfőn indul meg, eleinte csak néhány vonatpárral.

A más éven Haramain (Szent Városok) vasútvonalat még 2009-ben kezdték el építeni, de az előre eltervezett három éves építkezés időtartama végül háromszorosára nyúlt. A majdan majd óránként háromszáz kilométeres tempóval közlekedő Talgo szerelvények a tervek szerint évente hatvanmillió utast fognak szállítani, köztük körülbelül négymillió zarándokot, így a közutakat is tehermentesíti majd a vonal az olyan ünnepi időszakokban, mint a mekkai zarándoklat. Pesszimista jóslatok szerint azonban a várható utasmennyiséget alaposan túlbecsélték és a vasútvonalat a valóságban évente mindössze ötmillióan fogják használni.

Talgo 350 SRO típusú szerelvény a szaúd-arábiai nagysebességű vonalon (fotó: Talgo)

A vasútvonalat egy spanyolok vezette konzorcium megbízásából szaúdi és kínai cégek építették körülbelül ötmilliárd euróért. A vasútüzemet 2030-ig a spanyol vasúttársaság (Renfe) és a spanyol infrastruktúra-menedzser (Adif) látja el. A kétvágányú, normálnyomtávú hálózat érinti Dzsiddát és az ottani nemzetközi repülőteret, továbbá szintén Dzsiddában csatlakozik a hagyományos szaúdi vasúti hálózathoz. A vonalon egy felszín alatti alagút, ötvenöt híd, ötvenhárom közúti felüljáró, harminc közúti aluljáró és egy tucat teveátjáró is található. Az öt állomás mellett három kocsiszínt is építettek a szerelvényeknek.

A vasútállomások meghatározó elemei lesznek környezetüknek, magukon hordozva az arab építészeti hagyományokat. Az állomásokon boltok, mecsetek, VIP-várók és helikopter-leszállóhelyek is találhatók.

A Szaúdi Vasúti Szervezet (SRO) által tizenkét éves karbantartással együtt 1,6 milliárd euróért vásárolt harminchat Talgo 350 SRO szerelvény nagyjából megfelel a Spanyolországban közlekedő AVE 102 sorozatú „kacsacsőrű” vonatoknak, de fagypont és 50 Celsius fok közötti hőmérsékleten kell üzemeljenek. Kezdetben viszont csak 200 kilométer/óra sebességgel fogják használni őket és egyéves időszak alatt, 2019. szeptemberére emelik majd fokozatosan a sebességüket óránként háromszáz kilométerre és addigra már a teljes flottát is használni fogják.

A Talgo 350 SRO szerelvények végein egy–egy vonófej, köztük tizenkét betétkocsi található. Egy szerelvény teljesítménye nyolc megawatt. A Talgoval kötött szerződés szerint az SRO opcióval rendelkezik további huszonhárom szerelvény megvásárlására, ebből hatot már le is hívtak. Ezek a szerelvények a Rijád–Dammám vonalon fognak közlekedni.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek