Új közvetlen vasúti teherszállítási kapcsolat Gdańsk és Ukrajna között

iho   ·   2021.02.24. 12:00
gdansk-ukrajna

Az elosztó-csomópontként funkcionáló mostyskai határátkelőnek köszönhetően több ukrán városnak is elérhetővé vált vasúton a Balti-tengeri város kikötője.

Az odesszai központú Global Ocean Link (GOL) által és a Maersk Line segítségével közlekedő tehervonatok mindkét irányban öt napon belül teszik meg a Gdańsk és az ukrán határ közötti utat. A GOL összesen több mint 150 TEU (húsz láb hosszú konténer) saját konténerkapacitással rendelkezik, ennek köszönhetően ha a megrendelők úgy kéri, a feladó tulajdonában lévő konténert (SOC) tud rendelkezésre bocsájtani.

Lengyelország és Ukrajna jelenleg épp bővíti szárazföldi szállítási lehetőségeit, az új szállítási útvonal is ennek a része. Mindkét ország egyetért abban, hogy az eddig elsősorban a tengeren, hajóval szállított árukat szárazföldön, vasúton is lehet továbbítani, ennek érdekében hozzák létre a Fekete-tengertől a Baltikumig Ukrajnán és Lengyelországon át vezető intermodális szállítási folyosót, ami a két térség áruinak áramlását hivatott elősegíteni, bekapcsolva a Balti-tengeri kikötőket és Skandináviát is a hálózatba.

A GOL szerint a gdański kikötő számos előnnyel bír a Fekete-tengeri ukrán kikötőkkel szemben, például közel fekszik a nyugati piacokhoz, továbbá a tranzitidők is sokkal rövidebbek a fontos kínai és amerikai kikötők felé vagy felől. Gazdasági előnyei is vannak: a Kínából érkező áruk, továbbá a be- és kirakodási műveletek költségei is sokkal olcsóbbak lehetnek. Ezenkívül lehetőség van a tarifák hosszú távú rögzítésére is.

Habár a jelenlegi az első közvetlen kapcsolat Gdańskba, a GOL már jó ideje a lengyel–ukrán határnál fekvő Mostyska II csomópontra fókuszál. A PCC Intermodallal együttműködésben tavaly áprilisban indították el az első, Lengyelországból Ukrajnába Mostyska II-n keresztül tartó fuvart, amely út közben több csomópontot is kiszolgált mindkét országban. A határon található terminál rengeteg szabad kapacitást nyújt az Ukrajnába tartó szerelvények és a Távol-Keletre tartó tranzittehervonatok számára is – az utóbbiban rejlő lehetőségek jelentősen megnövelhetik majd a forgalmat.

A Lengyelország és Ukrajna közötti vasúti teherforgalom jelentős növekedést könyvelhet el 2018 és 2020 között. Lengyelországból Ukrajnába 2019-ben ötvenöt százalékkal több árut szállítottak, mint egy évvel korábban, ellenkező irányban viszont még ennél is sokkal többet: 132 százalékos volt a növekedés – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünkön a Gdanskból Mostyskán keresztül elérhető ukrajnai célpontok. Grafika: Rail Freight)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Hajózás Tengerhajózás

Odaveszett konténerek

iho/hajózás   ·   2024.07.12. 08:00

A 18 ezer TEU-s konténerhajó, a CMA CGM Benjamin Franklin kemény viharba futott Dél-Afrika partjainál, a fedélzetéről 44 konténer a tengerbe borult, további harminc pedig megrongálódott.