Újabb AF-KLM kontra Lufthansa-csata – az olasz után a portugál nemzeti légitársaságért
Az olasz kormányváltással gyorsulást várnak a privatizációs folyamattól, a TAP átvételére is a jelek szerint a francia-holland csoport az esélyesebb, kérdés, ha győz, tud-e szinte egyszerre két mediterrán társaságot rendbe hozni.
Azután, hogy a német légitársaságcsoport alulmaradt az olasz nemzeti légitársaságért folytatott küzdelemben, most újra szembekerült az ITA-üzletben a befutók közt szereplő Air France-KLM csoporttal, ezúttal egy másik jelentős, mediterrán privatizáció kapcsán.
Mint nemrég világossá vált, a lisszaboni kormány meghirdette a TAP Portugal több, mint ötven százalékának eladását. Ahogy a friss helyzetet egy portugál szakportál vázolja, megkezdődtek a jelentkezőkkel a tárgyalások. Miközben úgy általában felgyorsulnak az európai konszolidációs folyamatok, vagyis átrendeződik a légitársaságok szerkezete és a kisebbek sorra kerülnek a nagyobbak hálózatába, a TAP ezen a folyamaton belül is értékes célpont, komoly dél-amerikai és afrikai hálózattal.
Annyiban hasonlít a TAP esete az ITA-éhoz, hogy korábban szintén már volt privatizálása, de a kormány később visszavette az irányítást a nemzeti társaság felett, amelynek pénzügyi helyzete 2007-től folyamatosan romlik. 2008-ban beköszöntött a technikai csőd, 2013-ban a mínusz 373 millió euró volt. A 2020-ban történt újraállamosítás már kifejezetten azzal a céllal történt, hogy a következő privatizációs kísérlet előtt áttekinthetővé tegyék a TAP pénzügyit. A világjárványt kísérő európai intézkedések lehetőséget adtak a kormány beavatkozására, illetve tartozások elengedésére, de mostanra Lisszabon nem akarja és a jelek szerint nem is tudja tovább finanszírozni a fennmaradást. Viszont szeretné, ha az egyébként 2024-re elméletileg lezáruló szerkezetváltozási folyamat már egy új tulajdonos bevezetésével járhatna együtt.
Ami az ITA körüli harc friss fejleményeit illeti, a leköszönő olasz kormány korábban megnyitotta az információs forrásokat a KLM-Air France, illetve az amerikai Delta-féle csoport szakértői előtt. Mint ismert, a német pályázó kizárása a versenyből jelentős részben azon múlt, hogy a korábbi országvezetés semmiképp nem akart olyan győztest hirdeti, amelyről biztosan lehetett tudni, hogy a következő római kabinet nem fogja elfogadni, nemcsak politikai okokból, hanem mert nagyobb vagyonrészt és beleszólást akart a társaság döntéseiben.
A napokban indul az új tárgyalási kör, immár a kormányváltás után, amitől viszont általában azt remélik, hogy a hosszúra nyúlt ügylet viszonylag hamar lezárulhat. A TAP esetében azért tippelnek többen az Air France-KLM-re, mert sokkal erősebbek a kapcsolatai ezzel a csoporttal, mint a Lufthansával. Igaz viszont, hogy a német csoport megtartaná Lisszabont és tovább fejlesztené fő légiközlekedési csomóponttá, miközben az ellenfél Róma esetében főképp regionális központban gondolkodik.
Ugyancsak rokonszenvesebb a portugál kormány számára a francia–holland vevőjelölt, mert ez a csoport az ITA esetében is mérsékeltebb tulajdonrész – illetve vezetési beleszólás mellett pályázna az olasz légitársaságért. Viszont olyan kétségek is vannak, hogy vajon ha az Air France-KLM mindkét tendert megnyerné, képes lenne-e az új légitársaságokat sikeresen integrálni, miközben – emlékeztetnek – a franciák a saját szerkezetváltásukat sem tudták még maradéktalanul megvalósítani. Egy rövid értékelés szerint ha Lisszabon politikai döntést hoz, akkor az Air France-KLM lesz a nyertes, ha gazdasági alapon választ, akkor a Lufthansa.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!