Újabb Alstom-TMH villanymozdony a láthatáron

iho   ·   2013.06.09. 11:45
400px_2esz5

Az Alstom és a Transzmasholding (TMH) közösen fejlesztene ki egy tehervonatok továbbítására szánt villanymozdony-sorozatot az Oroszországi Vasutak (RZSD) számára. A két gyártó május 30-án kötött megállapodást az RZSD-vel az oroszországi Szocsiban, az „1520 Stratégiai Partnerség” elnevezésű nemzetközi vasúti kongresszuson.

A várhatóan 2ESZ20-as szériába sorolt, 1520 milliméteres széles nyomtávú, kétszekciós villanygépek kétáramneműek lennének, így közlekedhetnének mind a 3 kilovoltos egyenárammal, mind a 25 kilovolt 50 hertzes váltóárammal villamosított vasútvonalakon. Ezzel az RZSD megspórolhatná a különböző feszültséggel kiépített vonalak találkozásánál szükséges gépcserékre szánt időt és mozdonyokat egyaránt. Az Alstom és a Transzmasholding nyilatkozata szerint a 2ESZ20-asok lehetnek Oroszország első kétáramnemű tehermozdonyai. A THM elnöke arról beszélt a megállapodás kapcsán, hogy a mozdonyok rendkívül modern technológiát képviselhetnek Oroszország hazai iparának szempontjából, ezáltal jelentős mértékben csökkenthető az áruszállításhoz szükséges idő a vasúthálózat érintett szakaszain, valamint észrevehetően javulhat a vasúti szállítás hatékonysága is.

Valószínűleg a csak váltóáramot használó 2ESZ5-ös kétszekciós tehermozdonyokhoz hasonló formát álmodnak meg a kétáramnemű 2ESZ20-as sorozatnak is<br>(fotó: Transzmasholding)

Az International Railway Journal arról számol be, hogy a teljes mozdonytípus műszaki tervezését, beleértve a főegységekét is, a francia és az orosz gyártók konzorciuma, a TRTrans végzi. A közös vállalkozás legkésőbb szeptemberre szeretne előállni a műszaki tervekkel. A TRTrans nevéhez köthető az intercity-forgalomra tervezett EP20-as, és a kétszekciós, azonban csak 25 kilovoltos váltóáramról üzemelő 2ESZ5-ös tehervonati villanygépek külső és belső dizájnja is. Utóbbi mozdonysorozatból az RZSD 2011 májusában írt alá egy kétszáz gépes megrendelést; az első példány már a futópróbáit teljesíti és 2013 végén forgalomba is állhat.

A 2ESZ20-asok aszinkron vontatómotorjainak, valamint más vontatási részegységeinek gyártása a TRTrans-leányvállalat RailComp feladata lesz a Transzmasholding novocserkasszki mozdonygyárában (NEVZ). A mozdonyokat az összes részegység megérkezése után a NEVZ üzemében szerelik majd készre.

A prototípus mozdony futópróbái és különböző tesztjei várhatóan jövő márciusban kezdődhetnek meg, az első, már sorozatgyártású példányokat pedig jövő decemberben veheti át az RZSD. Egyelőre azonban hivatalosan még nem rendelt a vasúttársaság egyetlen mozdonyt sem a sorozatból – írja a Railway Gazette.

Kapcsolódó hírek