Újabb Evektor-prototípus, de hol lesz a gyártás?

iho   ·   2016.04.27. 08:45
cim

Immár két prototípus repül, de mikor és miből lesz meg a típusalkalmassági bizonyítvány, és főképp ki finanszírozza a gyártás megindítását? A cseh Evektor a Flightglobal beszámolója szerint az EV-55-ös újabb példányával együtt idén 200 órányi programot fog lerepültetni az új típussal, ezzel gyakorlatilag lezárja a fejlesztési szakaszt. Ezután következik a kereskedelmi forgalomba kerüléshez szükséges tanúsítvány megszerzése, amit 2017-re terveznek, és ami újabb több száz órás repült órát jelent, majd kezdődhet a gyártás: a Flightglobal híre szerint a kunovicei cég ehhez keres finanszírozót.

A szakportálnak nyilatkozva a cég egyik vezetője azt mondja, a malajziai partner részvételével a típusalkalmassági vizsgához szükséges tesztsorozat finanszírozása biztosítva van. Viszont első hallásra az azért meglepő, mármint hogy keresni kell a gyártás beindításához a pénzt, hiszen elméletileg a tőkeerős partner meglenne egy a vállalat kisebbségi tulajdonrészét birtokló malajziai cég képében.

Repül a második példány

A magyarázat talán abban az elemzésben található, amely azt mondja ki, a délkelet-ázsiai partner valójában nem annyira partner, mint inkább ellenséges felvásárló, akinek egészen más elképzelései vannak mind a gép, mind a gyártás jövőjéről, különösképp az ezekből származó profitból, mint a cseh anyavállalatnak. Értesülések szerint a malajziai befektetők eddig nem bizonyultak igazán „megbízható partnereknek”, és miközben a másik két finanszírozó, a prágai kormány és egy cseh befektetői csoport csakis a csehországi gyártást tartja elképzelhetőnek, addig lehet, hogy a malajziaiaknak, akik között a legjelentősebb pénzember a szigetország volt miniszterelnöke, nem ez a jövőképük. Hanem az, hogy végső soron a konstrukciót és a gyártási jogokat is Kínának, kínai tulajdonosoknak adják tovább, vagyis egyelőre azért nincs tőke a gyártáshoz, mert az nem is Kunovicében lesz majd.

Mindenestre a program fut tovább, az idei tesztelések során részletesen ellenőrzik a gép rendszereit, a P&W Canada PT/A-2-es hajtóműveket, a gép repülési tulajdonságait, még az idén egy következő példány a földi teszteken szerepel majd, és beáll a harmadik is, a berepülés gyorsítására.

Kisebb, mint az L-410-esek, de azokat is válthatná

Amint erről korábban beszámoltunk, a kilencszemélyes légcsavaros-gázturbinás, az L-410-es leszármazottjának tekinthető, de annál talán piacképesebb, kis pályaigényű gép, azon a piacon, ahol többynire a régebbi Twin Otterek, vagy akár az An-2-esek és maguk az L-410-esek repülnek, sokkal rosszabb üzemeltetési tulajdonságokkal.

Viszont kérdés a már idézett tanulmány szerint, hogy a most használt, de már gyártásban nem lévő hajtóművek helyett, amelyekkel olcsó megoldás volt beindítani a berepülési programot, nem lenne-e célszerűbb az EV-55-ösökön újabb, PT-6-osokban gondolkodni? Annál is inkább, mert az olyan extrém magasságban lévő repülőtereken, mint a nepáli Lukla, vagy a forró égövi pályákon, ahová a gépet szánják, a mostani hajtómű nem lesz elég.

A cseh kormány csehországi gyártást akar, a malajziai partner netán Kínának adná tovább a gépet

Hasonlóan kérdéses, milyen lesz a gép végleges légcsavarja. Az elemzés szerint ugyancsak probléma, hogy a gép törzse a földhöz képest nagyon alacsonyan van, rövidek a futószárak, ami megkönnyíti a kiszolgálást, viszont nehézzé teszi a gép alkalmazását olyan feladatkörökben, amelyekhez a törzs aljára kellene különféle berendezéseket és antennákat felszerelni, márpedig az ilyen kutató-felderítő, határmegfigyelő repülőgépek piaca ebben a kategóriában ugyancsak ígéretes lenne.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek