Újabb Nohab költözik Magyarországra!

iho/vasút   ·   2016.02.10. 18:45
400px_di3623

A mozdony történelmi jelentőségű a magyar vasút és a vasútrajongók számára: 1960-ban a Di3.623-as volt az első Nohab, amely magyar síneken közlekedett. A gép heteken keresztül továbbított menetrend szerinti vonatokat, sikeres bemutatkozásával pedig döntő szerephez jutott a magyar vasúttörténet alakításában, hiszen az általa nyert tapasztalatok sarkallták a MÁV döntését azzal kapcsolatban, milyen típust alkalmazzon a fővonali dízelvontatásnál. Habár a svéd–amerikai technika nyert, hamarosan mégis a szovjet éra köszöntött be.

A Nohab-GM Alapítvány már 2000 szeptemberében is tárgyalt Trondheimben a norvég vasút NSB felsővezetésével a Di3.623-as esetleges megvásárlásáról, azonban a gép négy társával együtt az Ofotbanenhez került, majd annak csődje után Svédországban folytatta pályafutását. A mozdony 2014. április 17-én vontatás közben kigyulladt Fagelsjö állomáson: a vezérlés és a kábelezés komoly károkat szenvedett. Ezzel a gép sorsa megpecsételődni látszott. Az alapítvány azonnal felvette a kapcsolatot a tulajdonossal, azonban mégis a TÅGAB vasúttársaság vehette meg a mozdonyt a jó állapotban maradt fődarabokért, megmentve a járművet a biztos pusztulástól.

Az 1960-ban Magyarországon elsőként járó, demonstrátor Nohab ötvenhat évet követően ismét úton van hazánkba (fotó: Nohab-GM Alapítvány Facebook-oldala)

A Nohab-GM Alapítvány erőfeszítéseit 2015-ben végül siker koronázta: a TÅGAB eladta a mozdony járműszerkezeti részét a megmaradt fődarabokkal együtt, vontatómotorok nélkül, ám vontatható állapotban. Az alapítvány tavaly májusban jelentette be, hogy megvásárolta a turcsiorrút, ami így ötvenhat évet követően hamarosan ismét magyar síneken gurulhat.

A végleg Magyarországra költöző demonstrátor Nohabnak már a hazaszállítása is jelentős költségeket emészt fel. Ezután kezdődhet meg a nagy anyagi ráfordítást igénylő, sziszifuszinak ígérkező felújítási munka a „megfogyva bár, de törve nem” állapotú gépen. A mozdonyról szállítás előtt a pályakotrókat is leszerelték, mert a norvég kivitel nem felel meg az uniós szabványoknak. A zöld színű Di3.623-as a Kárpát Vasút két, dán eredetű Nohabjához hasonlóan eltér a MÁV Nohabjaitól: például a vezetőfülkéknek csak a bal oldalán található ajtó.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Öreg Dácsiával a Jászságba

Harmati Marcell   ·   2025.05.17. 15:00

Még nincs programja június 7-ére? Szeret utazni, és fényképeket készíteni, esetleg felelevenítené a 80-as, 90-es évek mellékvonali utazásait? Az idei nyár első szombatján most megteheti mind a hármat egyszerre!

Vasút Nagyvasút

Két Vectront rendelt a CER Cargo Group

iho/vasút   ·   2025.05.17. 09:00

A Siemens-mozdonyok 2026 decemberében érkeznek, és várhatóan meghatározó szerepet játszanak majd a Duna-folyosón, valamint Kelet-Európa több országában zajló határokon átnyúló szállításokban.