Újabb részletek derültek ki a Union Pacific–Norfolk Southern fúzióról

A várhatóan 2027 elején lezáródó összeolvadással az Egyesült Államok első igazi, a keleti és a nyugati partokat, valamint az ország belsejét összekapcsoló, transzkontinentális vasúttársaságát hoznák létre.
A Union Pacific (UP) szerint a két vasúttársaság hálózatának fúziójával egy több mint 80 ezer kilométeres, az USA nyugati és keleti partja között végighúzódó, 43 államot érintő vasúti gigahálózat jöhet létre, zökkenőmentes összeköttetésekkel.
A 72 százalékos részvény- és 28 százalékos készpénzes tranzakciót a rendelkezésre álló készpénzből és új hitelekből finanszíroznák, ez a Norfolk Southern (NS) vállalati értékét 85 milliárd dollárra (jelenlegi árfolyam alapján nagyságrendileg 29 ezer 500 milliárd forintra) növelné. Mindkét vállalat igazgatótanácsa egyhangúlag jóváhagyta az üzletet, ami még a szabályozó hatóságok és a részvényesek jóváhagyásától függ.
Az összeolvadást követően az új vállalat Union Pacific-ként működne tovább, a jelenlegi omahai központtal, a mostani vezérigazgató, Jim Vena irányításával, aki legalább öt évig a cég élén szeretne maradni. Az NS atlantai székhelye technológiai, üzemelési és innovációs központként továbbra is kiemelt helyszín maradna. A tranzakció lezárásakor a társaság három igazgatója csatlakozni fog a UP igazgatótanácsához.

Egy, a napokban lezajlott befektetői tanácskozáson a két vasúttársaság közölte, az óriásvállalat gyorsabb és megbízhatóbb szállítási időket, átfogóbb szolgáltatásokat, valamint zökkenőmentesebb ügyfélélményt tudna nyújtani, ezeket a fuvartávolságok csökkentésével, a csomópontoknál megjelenő késések megszüntetésével, továbbá az Ohio-völgy és a Mississippi vízgyűjtő területén kínált új útvonalakkal érnék el. Ezek az intézkedések versenyképesebbé tennék az amerikai vasúthálózatot a teherautókkal szemben, csökkentve az adófizetők által finanszírozott közutak terhelését és kopását, ráadásul hatékonyabban kelhetne versenyre a kanadai vasúttársaságokkal az amerikai árufuvarozási volumen és az amerikai munkahelyek visszaszerzése érdekében.
A több mint 80 ezer kilométernyi (50 ezer mérföldnyi) hálózat új piacokat nyithat meg a megrendelők előtt, akár 24–48 órával rövidebb tranzitidőt kínálva. Tíz nemzetközi határátkelési pontot kezelne Kanada és Mexikó felé, ezen felül körülbelül száz kikötőt szolgálna ki.
A UP és az NS is arra számít, hogy az üzlet 1,75 milliárd dollár (cirka 600 milliárd forint) éves bevételi- és egymilliárd dollár (csaknem 350 milliárd forint) költségszinergiát szabadít majd fel, és átalakítja az Egyesült Államok ellátási láncát, felszabadítva az amerikai gyártás ipari erejét, új forrásokat teremtve a gazdasági növekedéshez.
A 2024-es eredmények alapján az új vállalat éves bevétele körülbelül hárommilliárd dollár (bő ezermilliárd forint), a kamatok és nyereségadó-ráfordítások levonása előtti eredménye (EBITDA) 18 milliárd dollár (hozzávetőlegesen 6200 milliárd forint), üzemi rátája 62 százalék, szabad készpénzáramlása hétmilliárd dollár (bő 2400 milliárd forint) lenne.
A munkaerőt illetően mindkét vasúttársaság bővíteni kívánja az üzletet a további munkahelyek megteremtése érdekében. Minden olyan szakszervezeti alkalmazott, aki az új vállalatnál munkát szeretne, találna is, a nem szakszervezeti tag munkavállalók előtt pedig lehetőségek nyílnának egy nagyobb vállalat részeként. A vállalati szerepkörökben átfedésben lévő funkciók bizonyos mértékű konszolidáción fognak átesni, teljeskörű kombinációként a helyszínek között kevés az átfedés, a termelékenységi kezdeményezésekből eredő munkaerő-leépítéseket lemorzsolódással kezelnék.
A tranzakciót azonban mindenekelőtt a Union Pacific és a Norfolk Southern részvényeseinek, a Felszíni Közlekedési Tanácsnak (STB) és más szabályozó hatóságoknak is jóvá kell hagyniuk. A vasútvállalatok úgy vélik, az üzlet elsősorban a közérdeket szolgálja. A tervek szerint hat hónapon belül be is nyújtják kérelmüket az STB-hez, azt remélve, hogy 2027 elején le is zárulhat a fúzió, addig a vezetői csapatok továbbra is függetlenül irányíthatják a két céget.
A megállapodást szavazati jog nélkül strukturálják. Ha a megállapodás mégsem jönne létre, a UP két és fél milliárd dolláros (860 milliárd forintos) fordított felmondási díjat fizet. A Union Pacificnél úgy gondolják, a fúzió átalakító erejű és tovább erősítené a világ legjobb áruszállítási rendszerét, ami győzelem az amerikai gazdaság, a megrendelők és a dolgozók számára is – számol be a Railway Gazette.
Az Egyesült Államok vasúti árufuvarozási piacát jelenleg hat nagy vasúttársaság, az úgynevezett Class I-esek uralják, a legnagyobb a Union Pacific, a Norfolk Southern pedig a második legkisebb.
(Nyitóképünkön a Norfolk Southern és a Union Pacific egy-egy tehervonata. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!