Ülésezik a fővárosi képviselő-testület
A közgyűlés megbízta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt.-t a Thököly út belső, még kockakővel burkolt szakasza felújításának előkészítésével. Ez a mintegy 400 méteres szakasz a Hernád utca és a Dózsa György út között szintén a 4-es metró beruházásai közé tartozott, ám „költségvonzati okokból” végül kimaradt.
Elfogadta 21 igen és tizenhárom nem szavazattal a Közgyűlés a közlekedési intézményrendszer átalakítására vonatkozó koncepciót. A BKV közszolgáltatási szerződése 2012 nyarán lejár, és a hatályos uniós jogszabályok szerint a változatlan módosításra nincs lehetőség. A jövőben a BKK látja el a tömegközlekedés megrendelői feladatait, és hozzájuk kerül a közútkezelés is. Az átalakítás érinti a BKV apportálását a BKK-ba, és felülvizsgálják az autóbusz-üzemeltetési modellt is.
A Közgyűlés huszonhat igen, három nem szavazattal és három tartózkodás mellett elfogadta a BKV 2010. évi beszámolóját. A jegy- és bérleteladások alapján számított statisztikai utasszám 1,3 milliárd utas és 5,1 milliárd kilométer. A BKV tavalyi üzleti eredménye 1,3 milliárd forinttal haladta meg a tervezettet, 5,2 milliárd forint. Az állami és fővárosi támogatásoknak köszönhetően a vállalat finanszírozási helyzete némileg javult.
Döntést hozott a közgyűlés a Széll Kálmán tér évek, sőt talán évtizedek óta függőben lévő felújításáról: huszonnégy igen szavazattal, 10 tartózkodás mellett fogadta el tér fejlesztésének koncepciótervét. A terv a csomópont teljes városépítészeti és közlekedési megújítását tűzi ki célul. Azonban a korábbi túlzó és irreális elemek felülvizsgálatával, korszerű városfejlesztési koncepció mentén teszi ezt.
Az első ütemben átalakítanák a tér gyalogosfelületeit, teljes körűen akadálymentesítenék a teret, megújítanák a mostani lerobbant és taszító városépítészeti arculatát, újjáépítenék az utcabútorokat. A városvezetés és az előkészítést koordináló Budapesti Közlekedési Központ szándéka a metróállomás úgynevezett legyezőépületének kiváltása vagy teljes átépítése, az ahhoz kapcsolódó, alacsony színvonalú épületszárny bontásával együtt. A mai útfelületek nagyrészt megmaradnának, a Margit körút Széll Kálmán tér menti szakaszán középső elválasztó zöld sáv létesülne. A villamos hurokvágányt elbontanák, a Várfok utca megállói mozgólépcső és lift segítségével válnának akadálymentesen elérhetővé. A tervezés és a kivitelezés első üteme várhatóan 3-5 milliárd forintba kerül, amihez uniós forrásokat is felhasznál a főváros. A kivitelezés várhatóan 2014-re fejeződik be – írja a budapest.hu.
Egyhangúlag döntött a közgyűlés a 42-es villamos vonalának meghosszabbításáról, a tuják 2015 után elérhetik a Gloriett-telepet. A jelenlegi Tulipán utcai végállomás közbenső megállóvá épül át. Az új vonalszakasz a lajosmizsei vasútvonalat aluljárón keresztezve jut el a Gloriett lakótelepig, a Puskás Ferenc utca (Új temető utca)–Csapó utca–Barta Lajos utca–Kinizsi utca–Margó Tivadar utca nyomvonalon. A villamospályát 2,7 kilométerrel hosszabbítják meg. A beruházás következő lépése a megvalósíthatósági tanulmány elkészítése és a hiányzó engedélyezési tervek elkészítése lesz. Az előkészítés reálisan 2015-ig fejezhető be, a megvalósítási projekt lezárása várhatóan 2015 utánra tolódik.
Gyalogosbarát lesz a körtér környéke: egyhangúlag döntöttek a városatyák a Fehérvári út belső szakaszának lehetséges forgalomtechnikai átalakításáról. A Móricz Zsigmond körtérnél a Fehérvári út felőli áthaladás a téren megszűnik. Gyalogos-kerékpáros zónát alakítanának ki, a piac és a bevásárlóközpont hasonló infrastruktúrájához csatlakozva.
Az MTI hírei szerint ugyanakkor több közlekedésfejlesztési projekt határideje is csúszik, a szerződések módosításáról kellett döntenie a Fővárosi Közgyűlésnek. A képviselők Hutiray Gyula városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes javaslatát 29 igen és 2 tartózkodás mellett szavazták meg. Ennek megfelelően változik a Mészáros utcai és a Pesti úti buszsáv, valamint a nagykörúti villamosok előnyben részesítési programjának kivitelezése. A Mészáros utcai buszsáv beruházásánál az első közbeszerzési eljárás eredménytelen volt, ezért újat kell kiírni, emiatt a projekt határideje október 15-re módosul. A munkákat napokon belül elkezdik Budapest I. kerületében. A megkötött szerződés szerint az első határidő 2010. augusztus 31. volt.
A XVII. kerületi Pesti úton egy kapcsolódó beruházás miatt csúszik a kivitelezés megkezdése, az útépítés nem valósítható meg mindaddig, amíg a kerületi önkormányzat nem építi meg a csapadékcsatornát. Ennek munkálatai folyamatban vannak. A projekt kezdési időpontjának 2012. március 20-ra, véghatáridejének 2012. október 15-re történő módosításáról döntött a Fővárosi Közgyűlés. Az első tervek szerint a Pesti úti buszsávot 2011. június 30-án adták volna át.
A nagykörúti villamosok előnyben részesítésénél szintén eredménytelen közbeszerzési eljárás miatt késnek a munkakezdéssel. Ebben a projektben a 4-es és 6-os villamosok vonalán kisebb követési időt tennének lehetővé a sebességkorlátozások minimálisra csökkentésével, a vágányokra ráforduló közúti forgalom szabályozásával, a közlekedési lámpák áthangolásával, valamint 35 csomópontban forgalomtechnikai módosítások végrehajtásával. A módosítással a határidő november 15-ére tolódik. Az első tervek szerint a kivitelezést 2010. szeptember 30-án fejezték volna be.