Üzleti repülés: elképesztő pezsgés!

iho/repülés   ·   2021.10.13. 09:00
Clipboard01

Egyre több a vevők között az új tulajdonos vagy résztulajdonos. A NetJet száz Phenomot vesz, a Honda új, nagyobb gépet épít, továbbfejlesztik a Citation-családot.

A Las Vegasban zajló találkozó, az NBAA (National Business Aviation Association) évi nagyrendezvénye fontos résztvevői, mintha szinte hüledezve nyilatkoznak a fejleményekről. A járvány egy időre természetesen a business-jetek forgalmát is visszavetette, de sokkal rövidebb időre, mint a hagyományos légiközlekedést, és a sokkal hamarabb indult fellendülés is jóval meredekebbnek bizonyult. Míg a diszkont és nem diszkont légitársaságok a 2019-es teljesítmények megközelítésével próbálkoznak, addig az üzleti ágazat már most meghaladta a járvány előtti szintet.

Phenom 300: Plusz száz a NetJetnek (fotó: Embraer)

Mind a business-jetek gyártói, mind a nagy felhasználók, akik bérlésre és résztulajdonlásra kínálnak gépeket, kétszámjegyű növekedésről beszélnek. Csak néhány példa: az üzleti gépek charter-forgalma húsz százalékkal nőtt, a résztulajdonosok köre 30–40 százalékkal emelkedett, a gyártók minden eladott gép után két megrendelést rögzítenek, ami most már oda vezet, hogy nagy a sorban állás a leszerződött példányokért, illetve a résztulajdonosok is már a jövő évben leszállítandó gépekre tesznek le előleget. Tengődik a másodlagos piac, ugyanis sokkal kevesebb az eladásra szánt példány, az első gépüket vásárlók, tehát az üzleti repülésbe most belépők aránya a vevők között a korábbi 10–20 százalékhoz képest már harminc százalék fölött jár.

HondaJet 2600: az elődhöz hasonló érdekes elrendezés (fotó: HondaJet)

Viszont az új gépek átadása az első félévben – a dugattyús-motoros kisgépektől kezdve a kisebb-nagyobb légcsavaros-gázturbinás és sugárhajtású típusokig – nyolc százalékkal volt kevesebb, mint 2019 első hat hónapjában, vagyis a gyártókapacitás még nyögi a járvány következményeit, miközben az új repülőgépek iránti igény meredeken emelkedik.

Vannak, akik szerint az üzleti repülés most belépő új részesei egy idő után, amikor normalizálódik a hagyományos légiközlekedés, visszatérnek majd a menetrend szerinti utazásokhoz, a Las Vegas-i résztvevők többsége azonban nem erre számít. Egyfelől a felfutás oka a járvány után magához térő és erősödő gazdaság, amelynek erősek az igényei a vállalati stábok és vezetők mozgatásában, másfelől egyre többen áldoznak szívesen arra, hogy elkerüljék a sorokat a zsúfolt terminálon, otthonukhoz közeli kisebb repülőterekről utazhassanak és oda térjenek vissza. És ez most nem elsősorban kényelmi szempont, hanem a fertőzés elkerülésének logikus módja.

Új Citation verziók (fotó: Textron)

Ha a gyártók, elsősorban a beszállítók korlátai és főképp a szakképzett munkaerő hiánya miatt nem is tudnak lépést tartani az igényekkel, az NBAA mégis már eddig is helyszíne lehetett érdekes bejelentéseknek, és nagy üzletekről is szó eshetett. A legnagyobb résztulajdonosi vállalkozás, a NetJet, az eddigi száz mellé további száz példányra kötött szerződést 1,2 milliárd dollár értékben a brazil Embraerrel, a gép a Phenom 300E, az egypilótás, akár tizenegy utast is szállító, 10 millió dolláros ár körüli könnyű típus, amelyből mostanáig már több, mint hatszáz készült, és amelyből csak 2023 második negyedére tudja ígérni a gyártó az első új NetJet-példány leszállítását.

A HondaJet az eddigi, a Phenom 300-hoz hasonló nagyságú kisebb gépe után bejelentette az immár leszállás nélküli interkontinentális, illetve transzkontinentális 2600-asának fejlesztését, ugyanolyan különleges elrendezésben, szárny fölötti pilonokon lévő hajtóművekkel, lamináris szárnyprofillal, mint a HondaJet Elite. A sok-sok automata rendszer lehetővé teszi Amerika átszelését egy pilótával, az elrendezés csendes, vibrációmentes utazást ígér, húsz százalékkal levesebb kibocsájtás és fogyasztás mellett.

Dasasault 6X: nagy hatótáv két hajtóművel (fotó: Dassault)

A Textron a népszerű Cessna Citation család két tagját módosítja, modernizálja, Gen2 szintre, az M2 könnyű jetet és az XLS középkategóriás típust. A Dassault elnök-vezérigazgatója, Eric Trappier sajtóértekezletén a regionális utasszállítókhoz hasonló nagyságú 10X fejlesztéséről beszélt, valamint a tavasszal először repült, ultranagy hatótávolságú 6X berepüléséről, amit már három géppel folytatnak.

A Bombardier főnöke a Challenger 3500 eladásairól számolt be, mint ismert, a jeles kanadai gyártó a CSeries Airbus A220-essé válása óta kizárólag üzleti gépekkel foglalkozik. A Gulfstream két új típus fejlesztését indítja el, a G800 a cég legnagyobb hatótávolságú gépe, a G400 a nagykabinos kategória újdonsága lesz, mindkettő korábbi típusok új változata, tehát már 2023-ban és 25-ben átadhatják az elsőket.

Az első MAX-BBJ

Ami pedig a „szokásos” business-jeteknél nagyobbakat illeti, a típus újraindítása óta most adta át a Boeing a tulajdonosnak az első BBJ 737-8-ast, vagyis a MAX gépcsaládból kialakított üzleti gépet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.