Új Falcon – a legnagyobb dedikált üzleti gép!
A 10X-ben két méter alatt bárki felegyenesedve járkálhat... Nagy hatótávolság, rövid pályákról. A business-jet szféra a járvány alatt is virágzik.
2025-ben repül majd, most még csak fantáziaképekben létezik, no meg nyilván a digitális tervező rendszerekben – de a Dassault azt ígéri, hogy új típusa alapos forradalmat hoz az üzleti repülés világában.
A méret, a francia gyártó szerint, nagyonis számít. Olyan gép programját tárta a világ elé, amelynek kabinja nagyobb, mint több regionális utasszállítóé, miközben az optimálisan szállítható utasok számát a cég nyolc-kilencben jelzi. Vagyis a különbség, ami a hosszú repülésekre tervezett típusok esetében valóban döntő lehet, a tágasság, a kényelem foka, illetve az, hogy a belső elrendezést nagyobb szabadságfokkal lehet variálni a megrendelő igényei szerint. Beépíthető például egy konferenciaterem, hálószoba fürdőszobával, és egy „szórakoztató zóna” nagy képernyőkkel.
Az biztos, hogy a belső méretek valóban impozánsak, ebben a gépben az átlagnál valamivel magasabb utasok is görnyedés nélkül közlekedhetnek, a magasság 2,03, a szélesség 2,77 méter, ez a Dassault szerint nyolc centivel haladja meg az eddig épített business-jetek legnagyobbjainak magasságát és 20 centivel a kabin szélességét.
Ugyancsak a komforthoz tartozik, hogy 410-es repülési szinten a gépben mindössze ezer méternek megfelelő nyomás uralkodik, az ablakok mérete és száma is jóval nagyobb, mint a megelőző Falconoké, a zajszint pedig a 8X-hez hasonló, ami a Dassault szerint a leghalkabb üzleti jet.
Aztán, a szintén döntő paraméterek: a nagy sebességre optimalizált új szárny olyan mechanizációt kap, amelynek révén biztonságosan alacsonyan tartható a megközelítési sebesség, ez pedig szerepet játszik majd abban is, hogy a gép pályaigénye a cég szerint meglepően alacsony, 760 méter, nyilván terheléstől, hőmérséklettől és tengerszint feletti magasságtól függően, de ha ez normál szolgálatban felmegy 1000–1200 méterre, akkor is igen sok plusz repülőtér kerülhet a lehetségesen használhatók körébe.
A gépenkénti két hajtóművet – a Dassault a jelek szerint végleg szakít a háromhajtóműves Falcon-sorozattal - a kategória vezető gyártója, a Rolls Royce szállítja, a Pearl 10X-változata kilenc tonna körüli tolóerővel mozgatja majd a gépet. A fly-by-wire rendszert a Rafale harci gépétől fejlesztették, a pilótafülke felszereltsége, köztük a szintetikus vizuális rendszer és a mindkét pilóta számára beszerelt, elsődleges kijelzőként működtethető HUD nulla látástávolság mellett is lehetővé teszi a megközelítést és a leszállást.
A 7500 mérföldes – 13 ezer 900 kilométer körüli – hatótávolság azt jelenti, hogy a Falcon 10X olyan várospárok között tud leszállás nélkül repülni, mint New York–Sanghaj, Los Angeles–Sydney, Hongkong–New York. A legmagasabb utazósebesség Mach 0.925, a maximális hatótávolságot természetesen a gép feltehetően ennél valamivel kisebb sebességgel repüli.
A légiközlekedés általános visszaesése mellett, a járvány közepette adhattunk hírt például a konkurens Bombardier Global 5500-asa első példányának átadásáról, vagy az egykori CSeries, most Airbus A220-es business-jet változatáról. A Dassault bejelentése az új gép programjáról megint csak azt jelzi, hogy az üzleti repülés egyáltalán nem került válságba, sőt, amennyivel ritkábbak az interkontinentális járatok, annál vonzóbbak, és egyre vonzóbbak lesznek az üzleti szféra számára az ilyen gépek, mint a Falconok, amelyek révén átszállások nélkül és másokkal minimális érintkezés közepette repülhetnek a cégek emberei kontinensről kontinensre.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!