Vasárnapi villamosünnep

iho/vasút   ·   2012.11.22. 09:00
00

Feljegyzések nem maradtak ránk, milyen idő is volt 1887. november 28-án, amikor az első, még kísérleti, méteres nyomtávú villamos elindult a Nyugati pályaudvar elől, elkezdve ezzel a 125 éve tartó végtelen történetet.

Villamosünnepre gyűlik össze 2012. november 25-én, vasárnap a BKV minden mozgásképes síndöcögénye, hogy a legelső villamosvonal utódján, a Nagykörúton hatalmas parádéval köszöntse a 125. évfordulót.

A villamosparádé fő attrakciója a 2624-es kocsi lesz – a Füzesi főműhelyben acélvázasított, jellegzetes formájú villamosok 1984 óta nem közlekedtek a fővárosban<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(Fodor Illés felvételei a kocsi próbamenetein készültek)

Budafok kocsiszínben gyűlnek össze a járművek: a favázas 436-os, 611-es és 1074-es, az FVV csuklós, UV-szerelvény, Ganz csuklós és korszerűsített változatai, Tatra T5C5 és T5C5K, hannoveri TW6000, teherjárművek, és az a kocsi, ami talán már nem is meglepetés a villamosbarátok előtt: a frissen felújított, Hollandiát is megjárt 2624-es.

A 2624-es kocsit 1906-ban vásárolta a Schlick gyártól a Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV), a G típusból összesen harminc készült

A villamosparádé felvonulása 9.20-kor kezdődik, Budafok kocsiszínből először a 436-os és a 2624-es (az első, kísérleti villamosvonalat építő BVV jogutódjának járművei) indulnak, majd 5-10 perces követéssel Újbuda központon és a Nagykörúton át a Széll Kálmán térig a következő sorrendben vonulnak végig: a BKVT járművei (611 és 2624), a teherjárművek, UV szerelvény és az FVV csuklós, csatolt Ganz csuklós, Tatrák, KCSV7, végül a hannoveri páros. A Széll Kálmán térről a 436-os, a 611-es és a 2624-es a 18-as útvonalán, a 1074-es a Nagykörúton visszatér Dél-Budára, hogy 10.45-től egy újabb kört tegyen.

Az acélvázasítási program elején, 1959-ben kapta a főváros arculatához évtizedeken át hozzátartozó, jellegzetes felépítményt

A Széll Kálmán térre eközben egymás után érkeznek az utast nem szállító, kiállított villamosok. Az 56-os villamos régi hurokvágányán szóló UV, a „Rozsdás” becenevű tárolón az 1303-as KCSV5 és a KCSV7 áll majd.

Budapesten 1981-ig közlekedett a 2624-es, utoljára az azóta már megszűnt Újpest kocsiszínhez tartozott

Az évforduló tiszteletére UV-szerelvény közlekedik 125-ös jelzéssel körjáratban a Széll Kálmán tér és Budafok, Városház tér között, odafelé a 18-as vonalán, visszafelé Deák téri betéréssel, Újbuda központig vissza, majd a Nagykörúton a Széll Kálmán térig. A szerelvény 10.45–14.45. között kétóránként indul. Habár a Nyugatinál és a Király utcánál nincs már visszafogási lehetőség, nosztalgiamenetek idézik fel az első villamos útvonalát a Nagykörúton. Párban közlekedik a 436-os és a 1074-es, a 611-es és a 2624-es, őket a Bengáli követi. A menetek a Széll Kálmán térről 12.59. és 15.39. között negyedóránként indulnak.

A félreállított villamost 1986-ban egy holland magángyűjtő vette meg, Amszterdamban 2003-ig közlekedett

A hétvége első napja sem marad nosztalgia nélkül, november 24-én, szombaton a HÉV ünnepel: az Örs vezér terétől Csömör érintésével, majd Cinkotán fordulva Gödöllőig az MVIII-as motorkocsi, Csömörön át Kerepesig az ACSEV-motorkocsi jár majd.

Részletes menetrendet a BKV honlapján olvashatnak.

Civil szervezetek közbenjárására 2004-ben hazahozták Budapestre, helyreállítása utáni próbaútjait 2012-ben kezdte

Kapcsolódó hírek