Végre elengedi a Start a Bézék kezét?

iho   ·   2017.05.26. 18:45
80beze

Nem mondhatni, hogy túlzott változatossággal gyönyörködtette a mellékvonali dízel motorvonatok kedvelőit az eddig eltelt kilenc évtized. Az 1926-ban a síneken megjelent Ganz „Frigyládákat” (BCmot, BCymot, BCnymot) nagyjából ötven év szolgálat után, 1978-tól váltották fel a csehszlovák Studenka gyártmányai, amelyekből a MÁV 205-öt, a GYSEV pedig kettőt rendelt.

A hatalmas széria (a Ganz motorkocsikból 128 készült, a Bz-állomány a mellékkocsikkal együtt ezt jócskán meghaladta) nem nyerte meg az utasok – és többnyire a vasutasok – tetszését, csúfnevek százait akasztották az amúgy gyenge minőségű pályán döcögő-imbolygó kis kéttengelyes jószágokra. A Škoda-motorokkal szerzett rossz üzemi tapasztalatok miatt már a nyolcvanas években remotorizálták a teljes szériát, az eredetinél megbízhatóbb, ám kisebb nyomatékú Rába-MAN D2156 HM 6U típussal. A második remotorizáció már a kilencvenes évek közepére esett, Euro 1-es, Rába-MAN D10 UT206 motorral, Voith DIWA 863.2 hajtóművel szerelték fel a teljes sorozatot, pár év múlva azonban ezeket is lecserélték Euro 2-es MAN D2866 LUH20 sorozatúra.

Bézé-generációk Nyíregyházán (fotó: Szendrei Sándor)

Az intercity-hálózatra ráhordás miatt 1997–2001 között jelentősen korszerűsítettek huszonnyolc járművet, ezek közt motor- és mellékkocsik (például a börtön-bézének nevezett poggyászteres kocsik) is szerepeltek. Az Interpici-szolgáltatást – a járművek selejtezése nélkül – 2010-ben szüntették meg. Egy motor- és egy pótkocsi összeépítésével készült el 2005-ben Szombathelyen az egyetlen hazai csuklós Bz-kocsi, a harminc példányról szóló megrendelés ellenére a prototípust nem követte széria.

Ex-interpici Bézék Nyírmada környékén 2015 nyarán (fotók: Vörös Attila)

A sorozatnak – és a mellékvonalaknak – 2003-ban komoly próbatételen kellett átesnie. Tengelyrepedés miatt 219 motorkocsi közlekedését függesztették fel az év elején, több vonalon kisdízelek (M32, M43) által vontatott mellékkocsik, másokon a vonatok helyett pótlóbuszok közlekedtek. Talán ez is vezetett a mellékvonali dízelkorszerűsítés ötletéhez: 2003-2006 között harmincegy Siemens Desiro, 2002-2004 között az orosz államadósság fejében negyven orosz motorkocsi érkezett, ám a Bz-k üzemét ez – és a 2007-ben kezdődött vonalbezárás – sem rendítette meg különösebben. A jelenleg folyó Bézé-felújítás során számos kocsiba a komfortosított belsőtér mellett Klímaberendezést is szerelnek.

A sorozat azonban búcsúzni látszik – igaz, még tíz, a pályán töltött év kijárhat neki. A Fonódó blog értesülései szerint a MÁV-Start nem tervezi a Bézék kékre festését, ami azt jelenti, hogy tíz évnél tovább már nem számol a motorokkal. A legidősebb járművek akkorra már elérik ötvenedik évüket! Néhány, már folyamatban levő, továbbá tervezett vasútvillamosítás elindíthat egy olyasfajta lavinát, amelynek eredményeként Bz-ket selejtezhetnek. Az esztergomi, illetve a sátoraljaújhelyi vonalakon felszabaduló dízeles szerelvények a most még Bzmottal kiszolgált mellékvonalak egy részén színvonal-emelkedést hozhatnak, az esztergomi Desirókra már be is jelentkezett többek között Balassagyarmat.

Az Uzsgyik még jó sokáig velünk lesznek

A meglevő és felszabaduló állomány persze nem elég a Bézék pótlására, a Fonódó blog szerint a kormányzat a dízel motorvonatok pótlására saját gyártás mellett tette le a garast, de a Jenbacher-motorkocsik megvásárlása is szóba került. Állítólag az amúgy is jóval kapacitásán felüli teljesítményre kényszerített szolnoki járműjavító készítené el a prototípust.

Két éve volt lehetőségünk egy kicsit beszélgetni Zaránd Györggyel, a MÁV-Start akkori vezérigazgatójával. Ő 2015-ben még öt évet adott a Bézéknek és szintén a szolnoki saját gyártmányt vízionálta az FMK 008-as mérő-motorvonat mintájára. Akkor írtuk: „...a nemrég napvilágot látott, eddig alaposan titkolt FMK-008-as mérő-motorvonat üzemi tapasztalatai alapján megvizsgálják majd a dízeles vonalakra átültethető utasszállító változat építését is(!).”

Az FMK 008-as a Szolnoki Járműjavítóban

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek