Veszélyes akkumulátorok: részleges tiltás

iho   ·   2016.02.23. 16:15
cim

Az Asiana 2011-ben tengerbe zuhant tehergépe

A pilótaszervezetek és a repülőgépgyártók követelése részben teljesült: a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet vezető tanácsa elfogadta a lítium-ionos akkumulátorok szállításának tilalmát – teheráruként, utasszállító gépeken.

A döntés április elsejétől érvényes, és nem vonatkozik két fontos területre: az utasok továbbra is felvihetik a fedélzetre személyes elektronikus eszközeikben ezeket az áramforrásokat, ugyanakkor nem tilos a teherszállító repülőgépeken történő szállítás.

Fotók a végleges baleseti jelentésből: a tengerből kiemelt roncsdarab, egyértelmű égésnyomokkal

Korábban az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal és a közlekedésbiztonsági tanács (NTSB) is újabb figyelmeztetéseket adott ki, amelyekben arra emlékeztették a társaságokat, hogy az ICAO és a fő repülőgépgyártók, a Boeing és az Airbus szerint a fuvarozóknak alapos kockázatelemzést kell végrehajtaniuk az ilyenfajta áruk szállításával kapcsolatban. Az NTSB már korábban olyan rendszabályok bevezetését javasolta, hogy a szállított lítium-akkukat biztonságosan különítsék el minden más éghető árutól a raktérben, és határozzák meg az ilyen szállítmányok palettánkénti maximális mennyiségét.

A határozatok alapja egy öt évvel ezelőtt történt katasztrófa végleges baleseti jelentése,. Az Asiana Airlines Sanghajba tartó Boeing 747-es teherszállítójának személyzete 2011. július 28-án, ötven perccel a szöuli felszállás után tüzet jelentett a raktérben, és visszafordult Korea felé, de a gép kormányzásához szükséges rendszerek sorra meghibásodtak, végül a vészhelyzet bejelentése után huszonegy perccel a Jumbo a tengerbe zuhant.

Biztonsági kamera képe az egyik palettáról még a raktárban: akkumulátorok más veszélyes anyagokkal együtt

Már a vizsgálat első szakaszának megállapításai világossá tették, a gép műszaki állapota felszállás előtt tökéletes volt, a személyzettel és az időjárással sem volt probléma, ami kapcsolatba hozható a katasztrófával. Viszont a gép részben veszélyes rakományt szállított, és mint a végleges jelentés is kimutatta, ezek a lítium-akkumulátoros csomagok két palettán is más, gyúlékony áruk, éghető szeszes italok társaságában repültek. Az is világos volt, hogy a rakodás előtt vagy alatt nem sérült meg a szállítmány, tehát, noha közvetlen bizonyíték erre végülis nem volt, a katasztrófa kiindulópontja a kivizsgálók jelentése szerint az erre hajlamos akkumulátorok öngyulladása lehetett, ez a tűz a raktér hátsó részében felemésztette a kormányzáshoz szükséges hidraulikus vezetékeket, kábeleket is. Hasonló raktéri tűz vezetett egy évvel korábban Dubai közelében a UPS egy 747-ese lezuhanásához.

A légitársaságok közül jónéhány saját hatáskörben tiltotta le azoknak a lítium-ionos akkumulátoroknak a rakományként való szállítását, amelyeknek öngyulladását illetve a rendkívül heves égését a gépeken lévő tűzoltó rendszerek sem tudják biztosan elfojtani, sőt, a felszabaduló gázok robbanást is okozhatnak.

Megolvadt burkolat-részek

Ugyanakkor más vezető társaságok megfelelő óvintézkedések mellett továbbra is szeretnék megakadályozni, hogy a lítium-ionos akkumulátorokra teljes, tehát a teherszállító gépekre is kiterjedő tilalom vonatkozzon. Sőt, zajlik a birkózás az amerikai törvényhozásban, hogy az FAA a maga hatáskörében hozzon-e az ICAO-énál szigorúbb szabályokat, nyilván a teherszállítókra vonatkozó tilalmat, merthogy ez az amerikai cégeket úgymond hátrányos helyzetbe hozza azokhoz a külföldi légitársaságokhoz képest, amelyekre a teljes tilalom, amit a pilótaszervezet is követel, nem vonatkozik.

A lítium-ionos akkumulátorok használatának kockázata érdekes mód nem is annyira a két teherszállító katasztrófája nyomán került a közvélemény fókuszába, hanem azután, hogy a frissen forgalomba állított, kompozit-építésű Boeing 787-eseket hónapokra földre kényszerítette a gépek saját áramellátását szolgáló lítium-ionos akkumulátorok tüze illetve füstölése egy JAL- és egy ANA-üzemeltetésű példányon. Voltak, akik a padlószint alatti raktérben szállított lítium-ionos akkumulátorok tüzét gyanúsították a Malaysia 370-es járatának eltűnése kapcsán is, de ez ügyben egyelőre addig semmiféle konkrét bizonyíték nincs, amíg magát a gépeit illetve roncsait meg nem találják.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Katonai repülés

Elment az utolsó Puma is

MTI/iho   ·   2021.01.24. 09:10

Végső búcsút vettek szombaton Budapesten a 97 esztendős korában, december 30-án elhunyt Frankó Endre nyugállományú főhadnagytól, aki a legendás 101. Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály utolsó, harcban is bevetett pilótája volt.