Veszettül hasít a Talgo Avrilja

iho/vasút   ·   2021.06.03. 12:00
talgo_avril

A spanyol gyártó a legújabb nagysebességű motorvonatával végzett tesztjei során átlépte a 360 kilométer per órás tempót.

A spanyol nemzeti vasút Renfe még 2016 késő őszén rendelt tizenöt Avril (magyarul: április) fantázianevű villamos szerelvényt a hazai Talgótól, 786,5 millió euró (akkori árfolyamon körülbelül 245 milliárd, jelenleg bő 270 milliárd forint) értékben. A kontraktus további tizenöt szerelvény lehívását is lehetővé tette, ezzel 2017 tavaszán élt is a vasúttársaság.

A végleges forgalomba helyezés előtti honosítási tesztek során az Avriloknak 30 ezer kilométert kell megtenni problémamentesen mind az 1435 milliméteres, normál nyomtávú nagysebességű, mind pedig a kizárólag Spanyolországban és Portugáliában alkalmazott széles, úgynevezett ibériai (1668 milliméteres) nyomközű hagyományos és nagysebességű vasútvonalakon. A tesztek során megvizsgálják a rendszer minden elemét, a vontatástól az energiafelhasználáson át a jelző- és biztosítóberendezésekig.

A spanyol vasúti gyártó fontos mérföldkövet ért el a napokban legújabb zászlóshajójával: a tesztek között nagysebességű futópróbák is szerepelnek, ezek során az egyik Avril elérte az óránkénti 363 kilométeres sebességet az újonnan épített Madrid–Burgos nagysebességű vonal Venta de Baños és Burgos közötti, a menetrend szerinti forgalomnak még át nem adott szakaszán, beállítva a Talgo-vonatok új sebességrekordját. A szerelvény fedélzetén mindössze a Talgo néhány szakembere volt jelen.

A kétszáz méter hosszú, tizennégy kocsis, vagyis két hajtott, „kacsacsőrű” vonófejből, valamint tizenkét rövid, mindössze 13 méter hosszú, egytengelyes betétkocsiból álló Avrilok képesek a nyomtávváltásra, azaz alacsony sebesség mellett csökkenteni vagy növelni lehet a kerekek közötti nyomtávot, a normál és az ibériai pályáknak megfelelően. A futópróbák során tesztelik a nagyon nagy – vagyis a háromszázas tempónál magasabb – sebességű vonatok automatikus nyomtávváltási képességét is. A legmodernebb szintet képviselő Avrilokat természetesen már ellátták ezzel a Spanyolországban kifejlesztett, új technológiával, melynek köszönhetően a Renfe a nagysebességű járatokat kiterjesztheti a hagyományos vonalakra is, maximálisan kihasználva ezzel a vonalak kapacitásait, és jelentősen csökkentve a menetidőket olyan viszonylatokon is, amiket eddig nem értek el a nagysebességű járatok. A megoldás fontos több észak-spanyolországi régió, például Asztúria, Baszkföld, de főleg Galícia elérése szempontjából – utóbbi térségben még sokáig a jelentős kapacitásra képes ibériai nyomtávot tervezik használni.

A Renfe a szupervonatokat a Spanyolország és Franciaország közötti nagysebességű nemzetközi forgalomban is fogja használni, a tervek szerint legalább harminc évig. Ennek érdekében folyamatban van az Avrilok franciaországi honosítása is, mely során tíz szerelvényre szerelték fel a franciaországi fedélzeti vezérlőrendszereket.

Idén májusban újabb nagy, 281,5 millió euró, vagyis közel százmilliárd forint értékű üzletet nyert el a Talgo a Renfétől: 13 már meglévő, nagysebességű Talgo-szerelvényt alakíthatnak át nagyon nagysebességűvé. A megállapodás részeként 195,5 millió euróért (körülbelül 68 milliárd forintért) huszonhat 330 kilométer per órás tempóra, valamint nyomtávváltásra is képes vonófejet vásárol a Renfe – számol be a Rail Tech.

(Nyitókép forrása: Talgo)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

És mit adhat nekünk a Talgo?

T. H. F.   ·   2024.03.04. 16:35

Bár a kormány a minap második lépcsőben is tárgyalt a magyar vasúti közlekedés versenyképessége szempontjából létfontosságú járműbeszerzésekről és infrastruktúra-fejlesztésekről, egyelőre csak azt tűnik egyértelműnek: egyik esetben sem várhatók gyors megoldások.