Villamosok helyett

Ács Attila   ·   2012.12.10. 09:00
ExquiCity24Malmo_fooldal

Noha a villamos reneszánszát éli Európa szebbik felén, néhány város – dacolva a trenddel – mégis más megoldást keres legforgalmasabb vonalai zsúfoltságának enyhítésére. Törekvésük érthető, hiszen a villamosok beszerzése és üzemeltetése drága, külön infrastruktúrát igényelnek és a nyomvonal sem módosítható túl egyszerűen, ha a város szerkezetének átalakulása az évek során esetleg ezt igényelné.

A fenti problémák miatt döntött Malmö is a BRT rendszer (Bus Rapid Transit) bevezetése mellett, ennek lényege, hogy a buszok – ahol ez indokolt – elkülönített sávban haladnak, a kereszteződésekben pedig, az úgynevezett zöldútkérésnek hála, szintén őket illeti az elsőbbség, így tovább csökkenhet a menetidő.

A BRT rendszerekhez általában különleges járművek dukálnak; Malmö sem érte be holmi konfekciós buszokkal, hanem a Van Hool újdonsága, a tavaly bemutatott Exqui.City mellett döntöttek – tizenötöt vásárol a helyi közlekedési cég, a Nobina 2014 júniusáig, a beruházás összértéke mintegy 100 millió svéd korona.

A belga csodabusz 18,6 méteres csuklós, illetve 24 méteres dupla csuklós kivitelben készül, a hajtásláncra pedig számos alternatívát kínál a gyártó a trolitól az üzemanyagcellás verzióig. A malmői példányok 24 méter hosszúak lesznek, elektromos meghajtásúak, de az energiát egy Euro VI-os biogáz üzemű motor és a hozzá kapcsolt generátor szolgáltatja majd.

A tavaly őszi bemutató óta 92 Exqui.Cityre kapott megrendelést a Van Hool, ezek Malmö mellett Metzben, Barcelonában, Parmában és Genevában állnak majd forgalomba.

Van Hool Exqui.City 24 Malmö részére

Malmőben 1973-ban szűnt meg a menetrend szerinti villamosközlekedés, egy vonal viszont megmaradt, amin nosztalgiajáratokat üzemeltetnek a helyi villamosbarátok minden nyáron.

Kapcsolódó hírek