Voilá: itt a Régiolis!
Az aquitániai székhely Bordeaux Saint-Jean pályaudvarán tartott hivatalos, nyilvános átadóünnepségen Guillaume Pepy, a francia nemzeti vasúttársaság SNCF elnöke, Aquitánia regionális tanácsának elnöke, valamint a villamos szerelvényeket gyártó Alstom első embere is tiszteletét tette.
Az SNCF még 2009 októberében kötött keretszerződést az Alstommal legfeljebb ezer Régiolis leszállítására, amiből eddig pontosan egy tucatnyi régió hívott le összesen 182 motorvonatot. Elzász, Alsó-Normandia, Lotaringia, Pikárdia és Aquitania régiók már az idén megkapják a megrendelt szerelvényeket. A századik vonatot várhatóan 2014 végén szállítja le a gyártó, az eddig megrendeltek utolsó példányainak érkezése 2015 második felében esedékes. A vonatokat a régióknak kell finanszírozni.
Az első tíz Régiolis június végén kezdte meg próbafutásait. A járművek eddig összesen már több mint kétszázezer kilométert tettek meg. Az Alstom számításai szerint a futópróbák szeptemberben be is fejeződhetnek. A leszállított szerelvények a biztonsági hatóság EPSF jóváhagyását követően, várhatóan 2014 elején forgalomba is állhatnak.
A regionális vasúti szolgáltatásért felelős TER (Transport Express Régional) aquitaniai motorvonatai a Bordeaux–Hendaye vasútvonalon váltják majd le a korosodó, még az 1980-as évek elején gyártott Z7300-as sorozatú szerelvényeket, de a Bordeaux–Medoc, Bordeaux–Agen és a Bordeaux–Pau viszonylatokon is átveszik az uralmat.
A Coradia Polyvalent-motorvonatcsalád alapjain kifejlesztett Régiolis-szerelvények a lehetőségek széles választékát kínálják a francia regionális vasúti szolgáltatás számára. Méreteit tekintve a Régiolis-motorvonatok három-, négy- vagy hatrészesek lehetnek, ami sorrendben 56, 71,6 és 110 méteres szerelvényhosszokat, valamint 160, 220 és 360 ülőhelyet jelent. A 2,85 méter széles és 4,29 méter magas szerelvényekből legfeljebb három üzemelhet szinkronban, így a hatrészes vonatok összekapcsolásával ezernél is több utast lehet szállítani. A maximum 160 kilométer per órás üzemi sebességre tervezett vonatok több áramnem alatt képesek közlekedni: az alapkonfiguráció az 1500 voltos egyen- és 25 kilovolt 50 hertzes váltóáramot egyaránt ismerő, kétáramnemű verzió, de rendelhető a német és svájci hálózatokhoz szükséges, 15 kilovoltos váltóáramú, sőt villamos- és MAN-gyártású dízelmotorral egyaránt üzemelő kivitelben is.
Mivel a keretszerződésben foglalt nagy mennyiségű vonat megépítése éveket fog igénybe venni, az Alstom arra számít, hogy ez lendületben tarthatja a francia régiók gazdaságát – kiváltképp, hogy a Régiolisok kivitelezésébe számos régió kapcsolódik be. A szerelvények legyártása és összeszerelése az Alstom reichshoffeni üzemegységében történik, ahova az állandó mágneses motorok Ornans-ból, a forgóvázak Le Creusot-ból, a vontatómotorok Tarbes-ból, a fedélzeti számítógépek pedig Villeurbanne-ból érkeznek majd. Maga a gyártási folyamat körülbelül háromszáz embernek ad munkát, a beszállítókkal együtt körülbelül hatszáz dolgozó állása van biztosítva évekre – írja a Railway Gazette.
A Global Rail News hozzáteszi: Franciaország 2002 óta 2,6 milliárd eurót invesztált regionális vasúti járművek beszerzésére. A hatalmas összegű befektetés megtérülni látszik: az elmúlt tíz év alatt ötvenöt százalékkal nőtt a regionális utazások száma.