Zökkenőmentes vasutas szilveszter a cseheknél
Új megállóhely Prágában, villamosított szakasz Dél-Morvaországban, szolgáltatóváltás két regionális vonalon – ezek a fő újdonságok.
A cseh vasúti infrastruktúra-kezelőség az elmúlt években jelentős beruházásokat hajtott végre, aminek végre beértek első gyümölcsei. A legjelentősebb változás a fővárosban történt a menetrendváltáskor, a Praha Vršovice és Praha Hostivař közötti vonalon, amely a Prágát České Budějovicével és Linzel összekötő vasútvonal része, egy új vasúti megállót nyitottak. Praha–Eden megálló a Slavia futballcsapat stadionjának szinte a kapuja előtt van. De nem is ezért fontos ez a megálló, hanem inkább azért, mert új nyomvonal mentén jött létre. Prágában a dél felé irányuló korridoron négyvágányú pályát építenek, amin az Eden megállóhelyen kívül még egy új megálló is épül (Zahradní Město), amit később üzemelnek be. A régi vasúti pályát Vršovice és Malešice városrészben már nem használják a vonatok, Praha–Strašnice megállóhely is megszűnt. A régi vasútvonal helyett egy vasúti elemekkel ötvözött modern korzó lesz.
Elkészült a Šakvice–Hustopeče u Brna vonalszakasz villamosítása, aminek köszönhetően Brno és Hustopeče között közvetlen járatok indultak el december 13-án, villamos motorvonatokkal. A villamosítás és a vasúti pálya teljeskörű felújítása 1,6 milliárd koronába (21,6 milliárd forint) került.
A legjobban figyelt változás azonban idén két regionális vonalon történő szolgáltatóváltás volt. A Pardubice és Liberec, valamint a Liberec és Ústí nad Labem között közlekedő motoros trakciójú regionális gyorsvonatokat az új menterendben a Cseh Vasutaktól az Arriva vette át. Az egy évvel ezelőtti nem túl szerencsés stafétaváltás (az Arriva akkor több vonatot lemondott, sokat késtek a vonatok üzemi okokból) most nem ismétlődött meg, minden simán ment, csak kisebb késések alakultak ki vasárnap a két említett vonalon. A hegyvidéki nehezebb pályaviszonyokat is jól vették az Arriva motorvonatai. Érdekesség, hogy a cseh közlekedési minisztérium ugyanis csak a múlt héten, néhány nappal a menetrendváltás előtt írta alá a közszolgáltatási szerződést az Arrivával. A szerződést egyelőre csak két évre írták alá, az ügyet a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálja.
December 13-ától bevezették Csehországban az egységes tarifarendszert is, aminek a lényege, hogy egy menetjeggyel akár több szolgáltató vonatán is lehet utazni, kilométeralapú számlázást alkalmazva. Ez azonban drágább, mint ha az egyes szolgáltatóknál vennénk meg a menetjegyet, viszont kényelmesebb, mert csak egy jegyet kell váltani. Ennek a rendszernek a bevezetése és csiszolása még most is zajlik, nem érvényesek a jegyek például még a saját üzleti kockázatra közlekedtetett járatokon, így a pendolinókon és a RegioJet, vagy a LeoExpress távolsági járatain sem.
A cseh vasúthálózaton egy elég nagy vágányzári időszak veszi kezdetét várhatóan áprilisban, ami miatt a Prága és Brno között közlekedő járatok újra Havlíčkův Brod felé kerülnek majd. Ez sajnos jelentősen meghosszabbítja a menetidőt, és a Budapest–Prága viszonylatot is érintik. Több szakaszon is dolgoznak tavasztól Kolín és Česká Třebová között.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!