Zöld energiagazdálkodás a világ legnagyobb hajóján

iho/hajózás   ·   2012.05.16. 18:00
kiskep

A Siemens hajtástechnológiával foglalkozó üzletága kapta a DSME (Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering) gigamegrendelését. A világ legnagyobb hajóiba, a Maersk Triple-E osztályú konténerszállítóiba gyárthatnak környezetbarát motorokat és hajtásrendszereket a németek – írja a World Maritime News.

A dán Maersk 2011 februárjában döntött húsz extrém méretű, négyszáz méter hosszú és 18 ezer TEU befogadására alkalmas hajók vásárlásáról. A konténerszállítókat a dél-koreai Daewoo hajógyár építi.

Két ultra hosszú löketű motor két független propelleren keresztül gondoskodik majd a hajók mozgatásáról. A tengelyhajtóművek tolóerő kifejtésére és generátorüzemben energiatermelésre egyaránt alkalmasak. A főgépek összteljesítménye 70MW lesz, percenkénti fordulatszámuk pedig 90 körül lesz. Ez egy kicsit alacsonyabb, mint az iho által nemrég bemutatott Karlskrona, de a gazdaságosság és a károsanyag-kibocsátás érdekében így látták jünak a tervezők.

A hajtásrendszer és az energiaellátás gyártása mellett a Siemens gondoskodik majd a hajók energiagazdálkodásának és hőhasznosításának szabályozásáról is. A három megawatt teljesítményű motorok magas hőmérsékletű kipufogógázait nem a szabad levegőbe eregeti a konténerszállító, hanem hőcserélőkön és gőzturbinákon keresztül villamosenergia-termelésre használja fel. Az energiagazdálkodás optimalizálásával mértékletesebben fogyasztanak és 12 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki a DSME hajói.

A Maers már 18 ezer TEU-s hajókat épít, miközben vasúton egy szerelvényben 100-200 TEU jelenti a kapacitás felső határát. Nem kétséges, hogy Kína és Európa között a hajózás marad az úr<br>(grafika: Maersk)

A hajón elhelyezett milliónyi szenzor és adatfeldolgozó egység révén minden fontos gépészeti berendezés kihasználtságát és hatékonyságát követni tudja az EcoMain névre keresztelt energiagazdálkodási rendszer, majd programozott algoritmusok segítségével optimalizálja a hajó fogyasztását.

Mindezt nem jelenti azt, hogy gyorsabbak lesznek a megszokottnál a Maersk új konténerszállítói. Éppen ellenkezőleg, 19 csomós (35 kilométer per órás) tervezési sebességével a Triple-E hajóosztály lassabb lesz elődeinél. A Maersk 1,9 milliárd dolláros (több mint 400 milliárd forintos) hajóvásárlása után a dán cég 2011-ben elnyerte az év fenntartható hajóüzemeltetője címet.

Napjainkban körülbelül száz konténerszállítót közlekedtet a Maersk Európa és Ázsia között. A hajóberuházásból arra következtethetünk, hogy a piac további bővülésére számítanak a dánok. A Triple-E hajóosztály 14 és fél méteres merülésével a Szuezi-csatornán még éppen átfér, ám a Panama-csatorna és az amerikai kikötők már nem tudják befogadni a világ leghatékonyabb teherhajóit. Az első óriást 2013-ban adják át.

Kapcsolódó hírek