Zöld energiarendszer épül Európa legnagyobb vasúti terminálján

iho   ·   2021.08.04. 13:10
00_fenyeslitke_zold_flotta

Elektromos autók, traktorok és daruk, valamint hőszivattyú és naperőmű is lesz Fényeslitkén.

Elkezdődött a Fényeslitkén épülő intermodális vasúti terminál zöld energetikai rendszerének kialakítása, a 2022 első negyedévére üzembe álló East-West Gate (EWG) teljesen zöld energiával működik majd. A terminál ezzel nemcsak a vasúti teherfuvarozás fejlesztésével járul hozzá a fenntarthatósághoz, hanem saját működésével is védi a környezetet. Ennek részeként a terminál üzemeltetője átvette az elektromos járműflotta első autóit, megkezdődött a hőszivattyú-rendszer kivitelezése, a 85 hektáros területen 2 megawattos naperőmű és nagy teljesítményű akkumulátorok biztosítják az energiaellátást a jövőben.

A magyar klímacélok megvalósításához elengedhetetlen a vasúti árufuvarozás szerepének növelése, csak így csökkenthető jelentős mértékben a logisztikai szektor károsanyag-kibocsátása. A vasút a leginkább környezetkímélő szállítási mód, szemben a kamionokkal, a hajókkal, valamint a repülőgépekkel. Uniós cél, hogy 2030-ra harminc, 2050-re pedig ötven százalékra növeljük a vasút arányát a 300 kilométer feletti árufuvarozásban. A már épülő, egymillió tonna névleges kapacitású East-West Gate terminál ehhez járul majd hozzá a jövő év elejétől. Egyrészt a széles és a normál nyomtáv találkozási pontján gyorsítja az áruk átrakását, ezáltal versenyképesebbé teszi az Ázsia és Európa közötti vasúti szállítást, másrészt a kamionszállítmányok vasútra rakásával csökkenti a közúti forgalmat.

Az East-West Gate ezen felül saját működésében is előtérbe helyezi a fenntarthatóságot. Elsősorban a saját, két megawattos naperőműve által termelt áramot használja majd, az energiatárolásra pedig egy 6 megawattos akkumulátorparkot alakítanak ki. A szükséges kiegészítő áram beszerzését zöld forrásból tervezik, erről már tárgyalnak szolgáltató cégekkel. Az épületek hűtését-fűtését nagy teljesítményű hőszivattyúk használatával biztosítják, ezek építése már megkezdődött.

Megérkeztek az e-flotta első autói

A vasúti szerelvényeket hibrid mozdonyokkal mozgatják majd, valamint teljesen elektromos daruk és termináltraktorok rakodják az árut a széles és a normál nyomtáv között, illetve a kamionokról a vasúti szerelvényekre. A terminál területén használt összes személyautó is zöld lesz. Az összesen 15–20 kocsiból és furgonból álló flotta első három példányát már használatba vette a beruházó az E.ON E-flotta szolgáltatása keretében. Ezeket az autókat elsősorban a terminálon belüli közlekedésre, valamint munkavállalók szállítására használják majd.

A világon egyedülálló, hogy egy vasúti konténerterminál közel száz százalékban zöld energiát használjon, az egyik legfejlettebb duisburgi terminál is csak 2030-ra célozza meg, hogy nyolcvan százalékban zöld energiával működjön.

Jól halad az építkezés

Közben ütemterv szerint halad az építkezés a fényeslitkei terminálon. A váltókat már lefektették, épül a több mint tíz kilométer hosszúságú, tíz vágányos pályaszakasz felépítménye, a raktárcsarnokok, a kamionbeléptető-kapuk.

A létesítmény, ami 2021 év végére készül el, Európa legnagyobb és legmodernebb szárazföldi intermodális vasúti terminálja lesz. A terminál évente akár egymillió 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút MAGYAR VASÚT

Magyar Vasút 2022 Konferencia

T. Hámori Ferenc   ·   2022.10.05. 09:00

Igazságos zöld átmenet? A vasútfejlesztés évtizede? Újabb esély Záhony előtt? # Valtsvasutra – ezeknek a jelmondatoknak a jegyében, 14. alkalommal rendezték meg a vasútszakma legrangosabb fórumát Budapesten.