Zöld jelzés az új Dreamlinernek!
Befejeződött a részletes tervezés, megkezdődhet az építése a Boeing kompozitszerkezetű szélestörzsű utasszállítója, a 787-es leghosszabb változatának. Mint arról korábban beszámoltunk, az első 8-as sorozat után következett a hosszabb 9-es, amely az első, 56,7 méteres törzsű variánshoz képpest 62,8 méterre növekedsett, a tipikus 240 személyes kétosztályos illetve a maximálisan 381 üléses gépből így lett 290 illetve 420 utas szállítására képes repülőgép, amelynek első példányát az új-zélandi nemzeti légitársaságnak adták át, amúgy a japán All Nippon flottájában állt forgalomba.
Nos ehhez képest várható a még öt és fél méterrel hosszabb, 68,7 méteres törzsű 10-es változat megjelenése, amely kétosztályos kialakításban már 330 utast képes elszállítani, egyébként viszont valamivel kisebb lesz a maximális felszállósúlya és a kevesebb üzemanyag miatt a hatótávolsága is, mint a rövidebb változatoknak, 13 és félezer illetve több mint 14 ezer kilométer helyett „csak” 12 ezer kilométer körüli. Vagyis ennek a 10-esnek nem az a funkciója, hogy a leghosszabb vonalakon teljesítsen, hanem hogy befogadó képességben teremtse meg az átmenetet a 777-es és a 787-es gépcsaládok között, egyben megfelelően modern ellenfele legyen az Airbus kisebb 350-es változatának.
A program meghirdetése a lehetséges vevők ösztökélésére a 2013-as párizsi szalonon történt, a vásárlók pedig: az Air France/KLM, a 787-es legelső használója: az ANA, és a British, az Etihad, két nagy lízingcég: az ALC és a GECAS, a Singapore Airlines, valamint a kibocsátó United. Vagyis meglehetősen erős volt az igény és a program startja is.
A jelenlegi rendelésállománya az altípusnak a cég listája szerint 146, friss értesülések szerint már 164 gép, a különbséget valószínűleg már megállapodott, de még a finanszírozásban nem végleges üzletek adják. Legutóbb a tajvani EVA Air lépett a jövendő 787-10-es felhasználók közé, tizennyolc fix megrendeléssel és hatra szóló opcióval.
A jelek szerint ez lesz a gépcsalád leggazdaságosabb tagja, már ami az egy utaskilométerre eső költségeket illeti, és ezért vannak, akik azt jósolják, noha most még csak a 787-es rendelések 14–15 százaléka a 10-es variáns, a jövőben ez lesz az igazi slágercikk a Dreamliner-változatok közül. Sok társaságról feltételezik, hogy meglévő 8-as vagy 9-es rendelése egy részét is átkonvertálja a leghosszabb törzsűre, ha nem túl sürgős a leszállítás.
Izgalmas kérdés, vajon a 10-es mennyire lesz majd fontos szereplője a jövő évre várt nagy megrendelésnek, amikor is az Emirates dönt majd a kategória jövendő típusáról a 787-es és a 350-es közül, egyes hírek szerint egyébként az Airbus és a Boeing versenye döntetlenre áll, sőt, döntetlen is lehet a vége, vagyis hogy a dubai társaság mindkettőből rendel.
A 787-10-es első példányának összeszerelése 2016-ra, az első repülése 2017-re várható, és amint ez már a 9-es változatnál is bebizonyosodott, a tervezésnél és a gyártásnál túlságosan nagy meglepetésekre már nem kell számítani, a 9-es és a 10-es 95 százalékban azonos, az üzemeltetésben sem adódnak különösebb eltérések. Az viszont érdekes, hogy a Boeing ezt a hosszú változatot csak az új gyártóhelyen, Dél-Karolinában, North Charlestonban szereli majd össze. Amúgy a 787-es termelés most már igencsak ütemesen halad, nemrég adták át a gép háromszázötvenedik példányát a British Airwaysnek.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!