150 milliárd forintból korszerűsítik az autóbuszparkot
Völner Pál szerint a buszpark megújítása azért is indokolt, mert a közösségi közlekedés nagyobb hányada a közutakon zajlik, a vasút csupán a települések huszonhat százalékát érinti. Hozzátette: az elmúlt időszakban az autóbuszrekonstrukciós-program végrehajtása elsősorban a főváros és az agglomeráció autóbuszparkjának cseréjét jelentette, ennek során háromszáz új, az utasok kényelmét magas fokon szolgáló kocsi áll üzembe, közülük százötven már közlekedik is – tette hozzá.
A tárca törekvése, hogy a magyar közlekedés versenyképességét fokozza, ennek érdekében az EU előírásainak is megfelelően környezetkímélő, az üzemanyag felhasználásban takarékos járművek váltsák fel az elavultakat – utalt rá az államtitkár. Az új kocsik beszerzésére közbeszerzési pályázatokat írnak ki, ezekben a hazai gyártók is jó eséllyel indulhatnak. Völner Pál elmondta, a következő években megvalósítandó stratégia a vasúti és az autóbusz-közlekedés közötti egészséges egyensúly arányának megteremtését célozza meg.
A kormányzat az elmúlt négy évben jelentős korszerűsítést hajtott végre a közösségi közlekedés közel két évtizede változatlan szervezeti és működési struktúrájában. Az intézkedések elsődleges célja az utasok számára magasabb szintű szolgáltatásokat nyújtó, a közpénzeket hatékonyabban felhasználó közösségi közlekedési rendszer kialakítása. Hatályba lépett a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény, amely egységes jogszabályba foglalva biztosít kiszámítható szabályozási környezetet az ágazat szereplőinek. Ütemezetten zajlik a Volán társaságok átalakítási folyamata, a hét regionális szolgáltató az üzemviteli folyamatok központosítását és integrációját követően az idei év végéig létrejön.
Az átszervezéssel kapcsolatos döntések megszületésével ismét megindult az autóbuszrekonstrukciós-program. A járművek beszerzésekor a megfelelő ár-érték arány mellett kellő súllyal veszik figyelembe a fenntartási költségeket is. A szolgáltatók tavaly 263 újonnan gyártott és huszonhat újszerű állapotú használt autóbuszt vásároltak. A Volánbusz a Budapesti Közlekedési Központ megrendelésére százötven új járművet állít forgalomba a fővárosi agglomerációs forgalomban 2014 tavaszától. A járműbeszerzési program a társaságok üzleti terveinek keretei között idén is folytatódik – fejtette ki Völner Pál.
Kiemelt figyelmet fordít a tarifarendszer kiépítésére és a közösségi közlekedés vonzóbbá tételére, például a csatlakozásoknál a vonat–busz-menetrend összehangolására, amivel az utasok időt takaríthatnak meg. Völner Pál beszédében arra is kitért, hogy a szaktárca megkezdte a piacliberalizáció előkészítését, a várható piacnyitás 2016. december 31.
Az Országos Személyszállítási Konferencia szakmai programja a BUSEXPO kiállítással egészül ki, amelyen a helyközi személyszállításra, turisták utaztatására kifejlesztett legmodernebb autóbuszok mutatkoznak be. A rendezvényen harminchárom kiállító mutatkozott be 2700 négyzetméteren. A legnagyobb kiállító a Kravtex volt, akik többek közt a Credo Inovell 12 kétszárnyú második ajtós változatát hozták el a kiállításra. A turistabuszok mellett a MAN elhozott két, az agglomerációban hamarosan debütáló MAN Lion's City-t, a Mercedest pedig többek közt egy Euro VI-os motorral szerelt Citaros C2 képviselte. A Kapos Volán a szokásos farosa mellett a nemrég elkészült veterán Ikarus 266-ost is kiállította. A buszok nagy része a holnapi Buszfesztiválon is megtekinthető lesz.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!