A Boeing építheti az emberiség következő űrhajóját

iho   ·   2014.09.18. 11:15
cim

Eldőlt: a NASA a 6,8 milliárdos program nagyobbik hányadából, 4,2 milliárd dollárból a Boeing űrhajóját finanszírozza, a maradék 2,6 milliárd jut csak a SpaceX Dragon űrhajójának, hogy abból is személyszállító egységet fejlesszenek. A következő emberes űrhajó tehát a Boeing CST-100-as (Crew Space Transportation) hétszemélyes kapszulája lesz.

Fantáziakép 2017-ből: a CST-100-as közelít az űrállomás dokkolóegységéhez

A NASA pályázata elsősorban a Nemzetközi Űrállomás kiszolgálására szolgáló eszközre vonatkozik, más tételekről van szó a jövendő Hold- vagy Mars-expedíciók eszközei esetében. Az űrsiklók leállítása óta zajlik a fejlesztési munka és egyben a verseny abból a célból, hogy ismét legyen amerikai űrhajó, amely az amerikai személyzeteket az ISS-re juttatja, merthogy most erre csak az orosz Szojuz-űrhajók képesek, és az csak a kisebbik baj, hogy ez ülésenként 70 millió dollárjába kerül a NASA-nak.

A nagyobbik baj, hogy az ukrajnai válság kapcsán keletkezett orosz–nyugati konfrontáció közepette meglehetősen kockázatosnak tűnik egyedül az orosz űreszközökre hagyatkozni a személyzetek feljuttatásában és hazahozatalában: noha a válság első heteiben úgy tűnt, ez lenne az az együttműködés, amelyet az oroszok nem fognak a szankciók elleni visszazsarolásra felhasználni, merthogy akkor elesnek a pénztől is. Ugyanakkor az önmagában is fontos, hogy az orosz űrügynökség nem lát már jövőt 2020 után az ISS-ben, míg az amerikaiak, az európaiak és a japánok, az űrállomás nem orosz fenntartói, 2020 után is szeretnék életben tartani a hatalmas szerkezetet.

A kabin hasonlít az Apolló-űrhajóra, de nagyobb és persze sokkal modernebbek a rendszerei

Ami tehát az odajutás eszközét, a következő emberek szállítására szolgáló űrhajót illeti, ezt három cég próbálta kifejleszteni: a Boeing és a SpaceX hagyományos űrhajóban, a Sierra Nevada pedig egy a Shuttle-höz hasonlóan működő, de jóval kisebb lifting-body siklórepülőben gondolkodott. A Boeing CST-100-asa a legkonvencionálisabb, alumíniumból készülő űrhajó, amely az Atlas V. hordozórakéta hegyén startolna, szárazföldre tudna visszatérni, hőpajzzsal, ejtőernyővel és a földet érés pillanatában felfúvódó ütéscsillapító légzsákokkal. A SpaceX Dragon V2-je a már rendszeresen az állomásra repülő teherűrhajó technológiájának felhasználásával készülne, azzal a valóban forradalminak tekinthető újdonsággal, hogy nemcsak az űrhajó, hanem a hordozórakéta is újra felhasználható lenne, sőt, utóbbi vissza tudna ereszkedni a kilövés helyszínére.

A győztesek három hónapon belül kell, hogy elkészítsék az alkalmassági engedély eléréséhez szükséges dokumentációjukat, a tesztrepüléseknek 2017-ben kell megtörténniük, és ezután kezdődhet a személyzetek szállítása az űrállomásra.

Sikeres sivatagi ejtőpróba: működnek a földetéréskor csillapító légzsákok

Az, hogy tulajdonképpen mindkét űrhajó kapott szerződést, ha nem is egyenlő arányban, azért fontos, hogy meglegyen a rendszer tartaléka is, arra az esetre, ha az egyik fejlesztés körül komoly akadályok keletkeznének. Hogy a Boeing hagyományos verziója kapta a legtöbb pénzt és az elsődlegességet a fejlesztésben, azt épp ez magyarázza, a hagyományosság. A NASA számára most az a fontos, hogy az űrhajó biztonságos legyen, kevesebb technológiai csodával, de időre készüljön el és a tervezett költségvetésen belül. Egyes hírek szerint egyébként a SpaceX valójában nem is tekinthető másodiknak, egyszerűen annyival kevesebb pénzt kapott, amennyivel kevesebbet kért, illetve amennyivel kevesebb kell már ahhoz, hogy véglegesítse a Dragon személyszállító programját.

Elon Musk és a Dragon V2: kevesebb pénzt kapott, de ez a fejlesztés is futhat tovább

Az biztos tehát, hogy Bolden NASA-igazgató biztonsági játékot folytatott a tenderrel, ez magyarázza, hogy noha a SpaceX és vezetője, alapítója, Elon Musk igen látványos prezentáció keretében mutatta be nemrég tetszetős és izgalmas új megoldásokkal tervezett hétszemélyes űrhajóját, a Boeing konzervatív tervezete a 2017-es, tehát meglehetősen közeli első start szemszögéből nézve stabilabb és gyorsabb fejlesztést, kevesebb kockázatot, vagyis a siker nagyobb esélyét jelenti. Ha közben a SpaceX is befejezi és le tudja vizsgáztatni a kevesebb pénzből a maga Sárkányát, az nyilván csak hab a tortán, de a lényeg, hogy az emberiség következő űrhajója gyorsan és alacsony rizikófaktorral állhasson szolgálatba.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek