A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!
A megválasztott elnök ismét magasra hevítette a vitát az elnöki különgépről, elég volt egy kétsoros bejegyzés a Twitteren: „A Boeing egy vadonatúj 747-es Air Force One-t épít a jövő elnökeinek, de a költségek elszabadultak, több mint négymilliárd dollárra. Lemondani a rendelést!” Amire a Boeing ugyancsak meglehetősen röviden ennyit reagált: „Jelenleg 170 millió dolláros szerződésünk van arra, hogy meghatározzuk ezeknek a komplex katonai gépnek a képességeit, amelyek az Egyesült Államok elnökének különleges követelményeit kell, hogy kiszolgálják. Várakozással tekintünk az Egyesült Államok légierejével való közös munka elé a program következő fázisaiban, amelynek révén a legjobb gépet adják át az amerikai adófizetők pénzének legjobb ellenértékeként.”
A Trump-féle szöveg egyébként néhány ponton a megválasztott elnök nagyvonalú megfogalmazásában kicsit téved, mint ahogy arra az elemzők rámutatnak. Az első: nem egy, hanem két gépről van szó, ebből a Boeing maga részéről lehet, hogy be is fejezte a közreműködést. Mint az a nyilvános árlistákból kiderül, egy 747-8-as jelenlegi ára körülbelül 380 millió dollár, vagyis a gépek maguk nem kerülnének többe, számoljunk nagyvonalúan – ahogy egyébként a légierő és a GAO, a számvevőszék nem teszi –, mondjuk a repülőgépekhez, a repüléshez kapcsolódó extrákkal, plusz tartályokkal, avionikával, egyebekkel gépenként maximum 500 milliót. Ugyanakkor más források szerint a Boeing a két 747-est még ennél is olcsóbban, repülőnként 225 millióért szállítaná.
Az összes többi költséget a fedélzetek berendezése, a különleges, és nem közvetlenül a repüléshez, hanem az elnök állami funkciójához, többek közt a fegyveres erők parancsnoki posztjához kötődő igények generálják, ebből még az elnöki lakosztály és a hatvan–hetven utas kényelméhez szükséges kabinbelsők jelentik a kisebb hányadot.
Mint a Boeing rövid közleményéből is kiderül, elszabadult költségvetésről azért sem lehet szó, mert még nincs költségvetés. A program teljes ára épp attól függ, amiről most tárgyalnak a felek, tehát hogy a légierő mit akar a gépekbe építeni. A Pentagon 2021-ig a mostani tervek, tehát nem döntések szerint 3,2 milliárdot fordítana erre a programra. A négymilliárdnál tehát a program lehet drágább vagy olcsóbb is. De alapvetően ez nem magukon a gépeken, múlik, hiszen ha Trump mondjuk egy olcsóbb kisebb Boeingot szeretne Air Force One-nak, az például egy 777-300ER esetében a 747-eshez képest csak harminc-negyven millióval lenne olcsóbb, sőt, a nagyobb 777-esek listaára vagy száz millióval még magasabb, mint a Bloomberg által ismertetett 225 millió. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy az elnök biztonságáért felelősök nem fognak belemenni abba, hogy négy helyett kéthajtóműves legyen a jövő elnöki gépe, márpedig a 747-esen kívül az összes többi Boeing-típus kéthajtóműves. A Boeing ugyanakkor azt közölte a Bloomberg értesülései szerint a Trump-féle most felálló csapat tagjaival, hogy a program természetesen lehet olcsóbb, ha a kormány belemegy a követelmények visszafogásába.
Mint korábban megírtuk, amikor Trump ott tartott, hogy saját 757-esét teszi meg elnöki géppé, az Air Force One iránti követelmények nemcsak a berendezések tekintetében rendkívül magasak: a gép elég nagy kell, hogy legyen ahhoz, hogy az elnöki stábot is befogadja, elég nagy kell, hogy legyen a hatótávolsága, sőt, a levegőben is utántölthető kell, hogy legyen, és így tovább. El ne felejtsük, Trump eddigi politikája és megnyilvánulásai szerint kell, hogy még egy fontos tulajdonsággal rendelkezzék: amerikai gyártmány legyen. Ami a Boeingot nehezen megkerülhetővé teszi.
Más kérdés, hogy van más jelentkező: nem, még nem az Airbus lépett előre, hanem meglepő módon az Antonov. Az ukrán állam tulajdonában lévő gyártó felajánlása azonban ugyanúgy a Twitteren jelent meg, mint Trump kifakadása, tehát valószínű, hogy nagyon komoly ajánlatról nincs szó. Bár kétségtelen, hogy az Antonovnak vannak elévülhetetlen érdemei, például a cég készítette és üzemelteti a világ jelenleg legnagyobb, egyetlen példányban épült típusát, az An-225-öst, de mint beszámoltunk róla, ennek második példányát kínai beruházásban fejezi be, és ez megint csak nem biztos, hogy megfelel a megválasztott amerikai elnöknek.
A nagyobb darabszámban létező An-124-es újragyártásáról esett ugyan szó, amikor az ukrán cég és az orosz felhasználó Ruslan International között megszakadt az együttműködés, de az ukránok egyelőre csak a már legyártott gépek karbantartását és felújítását hirdetik, és kérdés, hogy Trumpnak megfelelne-e egy mégannyira szépen rendbe hozott használt An-124-es a gyár készletéből. A kijevi csarnokokban amúgy most kisebb kéthajtóműves Antonovokat szerelnek össze. Egyesek azt kérdezik, vajon ajánl-e valamit az Iljusin, merthogy annak a gyártónak tényleg van négyhajtóműves, szélestörzsű, egy szuperhatalom elnöki igényeit is kielégítő típusa...
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!