Gőz helyett áram: a britek is váltanak

iho/repülés   ·   2011.09.14. 14:10

A megszokott és jól bevált gőzüzemű katapultokat kiváltó, nagyobb teljesítményű és könnyebb üzemeltethetőségű EMALS katapultrendszer első példánya az Egyesült Államok Haditengerészeténél mutatkozik be: a vadonatúj, egyben az új hajóosztály névadójának is számító CVN-78 Gerald R. Ford fedélzetére kerül először ebből a rendszerből.

Az elektromágnesesség elvét felhasználó katapult több szempontból is forradalmi újítást jelent: például fokozatosan gyorsítja fel a repülőgépet, így sokkal kisebb rántás, azaz erőhatás éri azt. Ez csökkenti a repülőgépek sárkányának és futóművének terhelését, így növelhető a gépek élettartama is. Szélesebb határok között állítható a repülőgépek tömege is: az eddiginél könnyebb és nehezebb gép egyaránt a katapultra akasztható.

Az első felszállás <br>(fotó: snafu-solomon.blogspot.com)

A britek a Queen Elizabeth-osztály második hajóegységére, az F-35C Lightning II-eseket befogadó Prince of Wales repülőgép-hordozóra építik be a második legyártott rendszert A harmadik szintén amerikai hajóra kerül, a CVN-79 John F. Kennedy fedélzetén dolgozik majd.

Az EMALS – igaz, szárazföldi körülmények között – már bizonyította működőképességét. A tesztek 2010-ben kezdődtek meg, az első „éles” felszállás során az Amerikai Haditengerészet F/A-18E Super Hornet vadászbombázó repülőgépét gyorsította fel 2010. december 18-án, az EMALS-rendszer tesztelésére használt Lakehurst melletti tesztközpontban.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.