Gőz helyett áram: a britek is váltanak
A megszokott és jól bevált gőzüzemű katapultokat kiváltó, nagyobb teljesítményű és könnyebb üzemeltethetőségű EMALS katapultrendszer első példánya az Egyesült Államok Haditengerészeténél mutatkozik be: a vadonatúj, egyben az új hajóosztály névadójának is számító CVN-78 Gerald R. Ford fedélzetére kerül először ebből a rendszerből.
Az elektromágnesesség elvét felhasználó katapult több szempontból is forradalmi újítást jelent: például fokozatosan gyorsítja fel a repülőgépet, így sokkal kisebb rántás, azaz erőhatás éri azt. Ez csökkenti a repülőgépek sárkányának és futóművének terhelését, így növelhető a gépek élettartama is. Szélesebb határok között állítható a repülőgépek tömege is: az eddiginél könnyebb és nehezebb gép egyaránt a katapultra akasztható.
A britek a Queen Elizabeth-osztály második hajóegységére, az F-35C Lightning II-eseket befogadó Prince of Wales repülőgép-hordozóra építik be a második legyártott rendszert A harmadik szintén amerikai hajóra kerül, a CVN-79 John F. Kennedy fedélzetén dolgozik majd.
Az EMALS – igaz, szárazföldi körülmények között – már bizonyította működőképességét. A tesztek 2010-ben kezdődtek meg, az első „éles” felszállás során az Amerikai Haditengerészet F/A-18E Super Hornet vadászbombázó repülőgépét gyorsította fel 2010. december 18-án, az EMALS-rendszer tesztelésére használt Lakehurst melletti tesztközpontban.