A Dornier Do-328-as alapjain új turbóprop utasszállítót fejleszt a Deutsche Aircraft

iho/repülés   ·   2025.07.27. 12:00
_dornier_

Az ismert nevek, a Boeing és az Airbus árnyékában készül nagy dobásra a piaci rést felfedező, oberpfaffenhofeni repülőgépgyártó.

Nem meglepő módon a Deutsche Aircraft azért irányítja magára a figyelmet újgenerációs, D328eco repülőgépével, mert az a fenntarthatóságon túl egy stratégiai piaci rést céloz meg. Nevezetesen az elöregedő, a nagyobb csomópontokra ráhordó regionális turbólégcsavaros gépek helyét kívánják a típussal átvenni.

Oberpfaffenhofenben többek között abból indultak ki, hogy az Eurostat 2025. júniusi adatai szerint a légiközlekedés aránya Európában – ide értve a tagjelölt és az EFTA országokat is – elérte a 36,3, illetve a belföldi járatokat üzemeltető országokban a 14,3 százalékot. Ezek a légijáratok regionális turbólégcsavaros repülőgépekkel tarthatók fent a leggazdaságosabban – márpedig a Deutsche Aircraft D328ecója ilyen.

Mi különbözteti meg a D328ecót a kategória már a piacon lévő gépeitől? Nos, az egyelőre még csak kezdeti fázisban létező repülőgép ugyan a Dornier Do-328-asra épül, ám a törzset 2,1 méterrel meghosszabbították, így az eredeti modell 33 utasával szemben negyven férőhelyes. A gép megkapja a Pratt & Whitney Canada PW127XT motorokat, és a Garmin legújabb, G5000-es avionikai csomagját. A fejlesztéseknek ezt az irányát alapos piackutatás alapján szabták meg: az üzemeltető légitársaságoknak hamarosan el kell szánniuk magukat 30–36 férőhelyes, légcsavaros gázturbinás repülőgépeik (Saab 340 és a Dornier Do-328) cseréjére.

A Deutsche Aircraftnál úgy vélik, bizonyos piacokon kifejezetten komoly érdeklődésre tarthat számot a gépük: bár nem korlátoznák a használatát egyetlen konkrét területre sem, a D328eco különösen jól alkalmazható az olyan fejletlen, vagy „szellős” közlekedési infrastruktúrájú helyeken, mint például Észak-Kanada, Ausztráliában és Afrika egyes területei. Vagy akár a szakadatlanul növekvő utazási piac Indiában, ahol sorra építik a regionális repülőtereket – a kerozinnal és a fenntartható repülőgép-üzemanyaggal, SAF-fel egyaránt üzemeltethető D328ecót mérete és képességei tökéletesen alkalmassá tennék arra, hogy ezeket a légikikötőket összekösse a nagyobb csomópontokkal.

A D328eco tesztprototípusát, a TAC1-et a Deutsche Aircraft májusban mutatta be, és hamarosan további két tesztalany csatlakozhat a programhoz. Jelenleg a földi próbák előkészületei zajlanak; a vállalat a 2026-ra tervezi az első felszállást, majd berepüléseket követően, a rákövetkező esztendőben a kereskedelmi célú repülésekre feljogosító, szükséges tanúsítványok megszerzését.

(illusztráció: Deutsche Aircraft)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek