A helikopter pilótája a vádlott, de valaki neki is parancsolt...

iho/repülés   ·   2022.01.07. 09:20
P1160977m

A siklóernyős halála, a katonai Mi-8-as rotorszele: miért járt volna hadbíróság, ha megtagadja vagy ha végrehajtja a pilóta a parancsot? Nem tudni, mi hangzott el a rádióforgalmazás során.

Új momentumokról is olvashatunk az atv.hu által közreadott összefoglalóban arról a tragikus esetről, amikor tavalyelőtt egy a fatetőn landoló siklóernyős, Oroszi Zsolt mentésére szolgáló akció a halálával végződött. Noha a korábban egyeztetetett módon „biztonságban várta a mentésére siető alpinista barátját, azonban valahol valakik úgy döntöttek, inkább a honvédség Mi-8-as helikoptere végezze el a feladatot.”

A helyszínre érkező és a fák felett lebegő Mi-8-as rotorszele kettétörte az ágat, amelyen a siklóernyős várakozott, Oroszi a mélybe zuhant és súlyos sérüléseibe egy hónap múlva belehalt.

Siklóernyősök (fotó: Wikimedia)

A Központi Nyomozó Főügyészség a helikopter pilótáját tavaly halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetéssel meggyanúsította, az akkor kiadott közlemény szerint „a gyanúsított a művelet végrehajtása folyamán anélkül, hogy a mentési körülményekről az elvárható módon, kellő körültekintéssel tájékozódott volna, egyre közelebb repült a siklóernyőshöz. A gyanúsított a helikopter rotorlapátjaival olyan mértékű turbulens légáramlatot keltett, ami a faágak letörésével, majd a fán lévő siklóernyő belobbanásával járt. Ennek következtében a légörvény és a siklóernyő súlya letörte azt a faágat, ahol a sértett ült, aki emiatt a földre zuhant.”

Az atv.hu szerint azonban „a katonai helikopter pilótája észlelte és többször is jelezte a rádión, hogy a rotor szele túl erős, veszélyezteti a fán kapaszkodó férfit. Mindannyiszor azt az utasítást kapta, hogy végezze el a mentést. A helyzet azért faramuci (sic!), mert a pilóta nem tudott jó döntést hozni. Ugyanis, ha megtagadja a parancsot, azért, ha pedig végrehajtja, akkor meg azért találja magát a katonai bíróságon.

Lapunk úgy tudja, a helikopter fedélzetén a pilótán kívül két ejtőernyős – közülük az egyik alpinista végzettséggel rendelkezett – és tűzoltó is ült. Az egyik ejtőernyős kérdezte tőlük, menni fog-e a mentés, azt válaszolták neki, hogy meg tudják oldani. Amikor felért a helikopter a tűzoltókkal a tisztásra, az alpinista ki akart szállni, de valaki szólt neki, hogy maradjon a gépen, mert nem kérik a segítségét.”

Kelecsényi István Mi-8-as fotói nem a baleset helyszínén készültek

És még egy érdekes részlet, amit a portál a szerencsétlenül járt siklóernyős növérétől tudott meg: „Angéla családjának jogi képviselője többször is kérte a nyomozóktól, hogy meghallgathassák a helikopter pilóta és parancsnoka között rádión elhangzott beszélgetést. Azonban ezt minden alkalommal megtagadták.”

Végül a portál kérdéseire a Központi Nyomozó Főügyészség érdemben annyit válaszolt, hogy a „regionális nyomozó ügyészség a légi jármű parancsnokát, aki egyben a légi jármű pilótája is volt, hallgatta ki gyanúsítottként, aki nem tett vallomást. A bűncselekmény büntetési tétele egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés”.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.