A Kék Álom szomorú vége
Mint tavaly beszámoltunk róla, egy amerikai csapat próbálkozott azzal, hogy bevégezze az olasz Ettore Bugatti és a belga Louis de Monge vállalkozását, amit a második világháború tört derékba. A félkész első példányt nem lehetett befejezni: a sebességi rekordok megdöntésére, illetve végső soron vadászgépnek szánt kék szerkezet végül Amerikába került, ahol kiállítási célra restaurálták, és ma is látható Oshkoshban, a Tulsa városában kezdett projektnek viszont az volt a célja, hogy egy repülőképes replikát készítsenek.
Amint azt korábbi cikkeinkben részletesen ismertettük, a konstrukció valóban rendkívüli, elsősorban hatalmas sebesség elérésére képes. A gép minimális légellenállását és a szükséges motorteljesítményt úgy próbálták a tervezők összehozni, hogy a rendkívül karcsú gép törzsébe egymás mögé építettek be két erős soros motort, ezektől a pilótafülke alatt átvezetett egy-egy tengellyel vitték át a motorok erejét a gép orrában ellenforgó egy-egy kéttollú légcsavarig. A hihetetlenül vékony „penge” szárnyak és a behúzható futók is a sebességet szolgálták, szintén eredeti volt a farokrész y-elrendezése, amelynek alsó szárára és az ide szerelt futóra támaszkodott a törzs a földön.
A gépről sokan méltán állították, hogy a világon valaha épült legszebb repülő szerkezetek egyike, ugyanakkor az is nyilvánvaló volt, hogy, akár a húszas-harmincas évek más rekordrepülésre tervezett konstrukciói, ez sem tartozik a könnyen vezethető, „jóindulatú” gépek közé, a szerkezet maga is meglehetősen érzékeny, a bonyolult elrendezés is sok hibalehetőséget rejt. Gyanítható, hogy a gépet hét éve építő csapatnak is megvoltak a maguk kezdeti tapasztalatai erről, hiszen a tavalyi szűzfelszállás is egy kisebb balesettel végződött, a gép lefutott a pályáról.
Másfelől míg korábban mint a jövendő repülőnapok sztárjáról beszéltek róla, az utóbbi időben már lehetett tudni, hogy ez a gép is hamarosan múzeumba kerül. Viszont a projekt vezetői közben megkezdték egy kompozit-építésű egymotoros változat tervezését.
A katasztrófa mindössze egy perccel felszállás után történt Oklahomában, a Clinton-Sherman repülőtéren, ott, ahol tavaly a rendkívüli konstrukció első repülése volt.
Hogy mi történt végül, ami miatt a Bugatti most lezuhant, azt természetesen még nem tudni biztosan, az NTSB megkezdte a vizsgálatot, de mivel a gépre is szereltek kamerákat és egy kísérő helikopterről is videóztak, feltehetően lesz elemezhető felvétel, ami segít a vizsgálóknak. A gép már behúzott futókkal emelkedett, amikor váratlanul balra dőlt, majd orral a földnek csapódott. A projektet és a gépet vezető 11 ezer órás berepülő pilóta, világszerte elismert szakember, Scott Wilson, aki szuperszonikus katonai gépeken és közforgalmi pilótaként is repült, azonnal életét vesztette, a gép pedig elégett.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!