A Krím felett az ég... Hol szabad repülni, ki irányít?

iho   ·   2016.02.19. 08:45
cim4
Orosz hírforrások tulajdonképp elégedett tálalásban közölték, hogy az európai légügyi hatóság, az EASA megfogalmazásuk szerint engedélyezte a Krím feletti polgári légi forgalmat, javasolva, hogy a légitársaságok „tegyék megfontolás tárgyává” a félsziget feletti légtér használatát.

Mint ismeretes, az orosz fegyveres erők 2014-ben egy helyi népszavazásra hivatkozással annektálták a területet, amely fölött azonban a légtér használatát az EASA az ukrán légtérkezelő szervezettel egyetértésben ugyanabban az évben lezárta, nem függetlenül a Kelet-Ukrajnában lelőtt Malaysia 777-es ügyétől.

2014: orosz katona Szimferopol repülőterénél

A sajtóban, így például a Wall Street Journal internetes kiadásában megjelent hír ugyanakkor a továbbra is oroszok által birtokolt Krím feletti légtérnyitásról érdekes mód ukrajnai diplomáciai sikerként ír, míg az orosz tálalások azt érzékeltetik, hogy az európai döntés valójában egyfajta elismerése a területszerzésnek, a Krím félsziget Oroszországhoz való csatolásának.

Nos, az ukrajnai diplomáciai győzelem lényege mindenképp az, hogy az EASA továbbra is Ukrajnát ismeri el a Krím légterének kezelőjeként, annak ellenére, hogy a valóságban a félsziget felett jelenleg csak orosz gépek repülnek át, az orosz légi irányítás ellenőrzése alatt. Ukrajna és Oroszország között ráadásul tavaly ősszel teljesen megszakadtak a légi kapcsolatok, sőt, Kijev megtiltotta az orosz gépek átrepülését is Ukrajna felett.

2014: orosz helikopterek a félsziget felett

A krími helyzetet végül is magának Ukrajnának egy kiegészítő közleménye teszi teljesen világossá, illetve az EASA kiadványának ajánlási szakasza, amit a jelek szerint a hírt megfogalmazó újságírók már nem olvastak el. Ez pedig világossá teszi, hogy a repülési tervekbe mostantól két légi útvonal dolgozható bele: az L851 és az M856, amelyek az EASA szerint is (eredetileg) a szimferopoli FIR-hez, irányított légtérhez tartoznak, ugyanakkor a „releváns légi navigációs információkat” ezekhez (továbbra is) Ukrajna biztosítja.

A két légiútvonal: messze nyugatra és délre a Krímtől

Az ukránok által megjelentetett térkép pedig világossá teszi, hogy valójában nem a Krím felett, hanem attól jelentősen nyugtara és délre, a nyílt tenger felett húzódó, a félszigetet éppenséggel elkerülő légi útvonalakról van szó, miközben a kijevi közlekedési minisztérium leszögezi: a Krím feletti és partközeli légtér továbbra is zárva marad. Vagyis arról az ukránok és az EASA állásfoglalása szerint szó sincs, hogy a félsziget feletti nemzetközi átrepülő forgalom, netán a Krímbe irányuló európai légiforgalom megindulhatna.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek