A nagy medve és a füves pálya

iho/repülés   ·   2012.05.31. 11:00
cim

Befejeződött az A400-as burkolatlan pályáról történő tesztrepüléseinek első sorozata – adja hírül az Airbus Military. A közlemény szerint a németországi repülőtéren végrehajtott próbák adatait most értékelik, vizsgálják a cottbusi füves pályát is, és a vizsgálatok végeztével tér vissza a gép további tesztrepülésekre.

A Flightglobal beszámolója némiképp más színben tünteti fel a dolgokat: a repülési szakportál úgy tudja, hogy egy kisebb incidens miatt kellett a tesztrepüléseket az érkezést követő napon félbeszakítani, és az MSN2-est, vagyis a második prototípust visszarepülni Toulouse-ba. A gép bal oldali főfutói ugyanis az egyik kritikus teszt során úgymond áttörték a füves pálya felszíni talajrétegét, vagyis gyaníthatóan némiképp beásták magukat a burkolatlan pálya talajába. A teszt egyébként az egyik legnehezebb volt, amit nagygépeknek végre kell hajtaniuk a próbarepülések során: megszakított felszállás maximális fékezéssel.

Az MSN6 Németországban: folytatódnak a próbák a burkolatlan pályán <br>(fotók: Airbus Military. Flugplatz Drewitz)

Az Airbus Military a szaklapnak megerősítette az incidens tényét, ugyanakkor jelezte, hogy a gép viselkedése, az anti-skid rendszerrel történő fékezés füves pályán is kitűnő volt, a gép az incidens során nem szenvedett károkat.

A burkolatlan pályán történő leszállások és próbák, amelynek helyszínét Cottbus-Drewitz közbeszerzési eljáráson nyerte el a maga két kilométeres füves pályájával, a gép katonai képességeit igazolják, az incidens az Airbus Military szerint minimálisan hátráltatta csak a berepülési programot, amelynek egyik fő célja a katonai mellett a polgári minősítések elérése.

Két kilométeres füves pálya, és persze a szükséges betonozott előtér is megvan Cottbus-Drewitzen

A Grizzly névre keresztelt légcsavaros-gázturbinás európai szállítógép öt tesztpéldánya túl van 1100 repülésen és 3200 repült órán, a társaság reményei szerint a típus idén nyáron megkapja az európai civil légihatóság üzemeltetési engedélyét is, és az első sorozatgyártott példány év végén vagy 2013 elején átadható a francia légierőnek.

A Flight International május 15–21-i száma ugyanakkor arról számol be, hogy az európai polgári engedély megszerzéséhez szükséges 300 órás megbízhatósági teszt lerepülését megint hajtóműproblémák hátráltatták: az ötödik tesztgép, az MSN6 egyik hajtóműve a megengedettnél nagyobb vibrációt mutatott, ennek a hajtóműnek mostanság kell, hogy befejeződjön a cseréje, közben pedig persze a magas vibráció okait is próbálják megtalálni a mérnökök. Ezután folytatódhatnak a géppel a megbízhatósági próbák, ezek sorában tesz majd a gép látogatást közel-keleti állomásokon.

Egy korábbi látványos vizes próba az A400-assal

A „Grizzly-4” pedig ázsiai turnéról visszatérőben ragadt egy időre Omanban, amikor az ottani reptér felé süllyedőben meghibásodott az egyik légcsavarreduktora, amit ugyancsak ki kellett cserélni. Ed Strongman, az Airbus Military vezető berepülő pilótája úgy nyilatkozott, hogy meg kell találni a hibák eredetét az Europrop International TP-400D6 hajtóművein, amelyek egyébként már túlestek a gyári próbapadteszteléseken.

Az Airbus Military legfrissebb közleménye szerint a hajtóművek vibrációs problémáinak feltárták az okát, az intenzív repülési program révén behozhatják a lemaradást, júliusban meglesz a polgári típusengedély és augusztus–szeptemberre a gép eléri a kezdeti hadrafoghatósági szintet.

Kapcsolódó hírek