A nagyok nagyobbak lesznek, a többiek szenvednek...

MTI/iho   ·   2015.09.05. 11:15
eu_fr_cim

Az európai légiközlekedés kilátásairól szervezett konferencián több jeles szakember fogalmazta meg, hogy kontinensünkön alaposan át fog alakulni a légitársaságok szerkezete. Nyitó előadásában a magyar származású Steven F. Udvar-Házy, az amerikai Air Lease Corporation lízingcég vezetője elmondta: noha 2015 a legjövedelmezőbb év lehet a légitársaságok történetében, Európának még sokat kell tennie a hatékonyabb légiközlekedés érdekében.

Udvar-Házy szerint lesznek túlélők...

A budapesti kelet-közép-európai légügyi konferencián, amit a CEE Aviation Conference and Business Consulting szervezett, a világ egyik legnagyobb lízingcégének alapítója kifejtette: a globális légiforgalom kétszer olyan gyorsan növekszik, mint a GDP, emellett a kerozinárak egyharmaddal csökkentek az elmúlt időszakban. Ez a piaci környezet jó lehetőséget teremt a légitársaságoknak, hogy megerősítsék törékeny üzleti mérlegüket és felkészüljenek a jövő kihívásaira.

A közép-európai régióban gyorsabban nő a fizetőképes réteg, mint Nyugat-Európában, emiatt a forgalom bővülése a következő tíz évben folyamatosan meghaladja majd a nyugati országokét. A most is népszerű diszkont légitársaságok egyre nagyobb részt hasítanak ki a forgalomból – mondta, és kérdésre válaszolva leszögezte: a magyar kötődésű Wizz Air lesz a kelet-európai régióban az egyik nagy túlélő légitársaság, mert folyamatosan csökkenti az egy gépre vetített költségeit.

...azok a társaságok, amelyek képesek csökkenteni az egy gépre eső költségeket

Udvar-Házy szerint a hagyományos légitársaságok Európában kénytelenek csökkenteni költségeiket, mert a diszkont légitársaságokkal kell versenyezniük. Ebben a kelet-közép-európai, főként állami tulajdonú társaságoknak sokkal több tennivalójuk van: a költségcsökkentés mellett flottájukat is modernizálniuk kell nemcsak a hatékonyabb működés, hanem a szolgáltatás színvonalának fejlesztése miatt is.

Az európai államoknak is tenniük kell a hatékonyabb légiközlekedésért az egységes európai égbolt kiterjesztésével: több millió dollár értékű kerozint égetnek el a gépek feleslegesen csak a szétszabdalt európai légiforgalmi irányítás miatt. Az Uniónak azonban sokkal határozottabbnak kell lennie és amellett, hogy folyamatosan beszélnek a probléma megoldásáról, végre cselekednie kell.

Az ALC elnöke szerint a következő tíz évben a repülés a tömegközlekedés új formája lesz, 45 százalékkal, 30 ezerre nő a világon forgalomban lévő gépek száma.

Heike Birlenbach is összeolvadásokat jósol...

Konkrétabban beszélt az Európában várható konszolidációról, a légitársaságok összeolvadásáról a Lufthansa európai kereskedelmi alelnöke. Az Egyesült Államokban már korábban lezajlott ez a folyamat, ennek köszönhetően a három legnagyobb légitársaság a piac nyolcvan százalékát fedi le, míg Európában ez az arány csak negyvenkét százalék.

Birlenbach is erősebb, négy–hét százalékos fejlődési potenciált lát a közép-kelet-európai régióban, és ő is kiemelte a diszkont légitársaságok szerepét. A hagyományos európai légicégeknek az a feladata, hogy megjelenjenek a piacon a saját diszkont márkájukkal és ezzel emeljék a színvonalat, az elérhető kapcsolatokat (gyaníthatóan ezzel a Lufthansa diszkont cégére, a hamarosan induló Eurowingsre utalt).

Szkeptikus volt ugyanakkor az ukrajnai és orosz helyzettel kapcsolatban,  a társaságok átlag huszonöt százalékkal csökkentették kapacitásaikat Ukrajna felé és középtávon egyik országban sem számítanak jelentős bővülésre, mert senki nem akar befektetni és a privát szektor elkölthető jövedelme jelentősen csökkent.

...a három nagy megatársaság egyike a konszolidáció után feltehetően a Lufthansa lesz

Simon McNamara, az Európai Légitársaságok Szövetségének képviselője nemcsak az erősebb kelet-európai fejlődésről, hanem a nyugati túlkapacitásokról beszélt. A piacot szektoronként három szereplő uralja, a többiek szenvedni fognak a következő öt–tíz évben, hogy megtalálják a saját piacukat.

Anca Apahidean, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) kelet-európai régióért felelős menedzsere a szervezet adatait idézve elmondta, a legjobban Törökország, Lengyelország, Románia és Szerbia fejlődhet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek