Air Asia: óriási gépbeszerzés előtt
Az AirAsia száz darab Airbust készül beszerezni; a tervezet két héten belül kerülhet a légitársaság döntéshozói elé. A vezérigazgató Tony Fernandes szerint az üzlet akár 9 milliárd dollárt is érhet.
A hónap elején még olyan hírek keringtek, hogy az AirAsia az utolsó simításokat végzi a megállapodáson, mellyel véget vetnének a kanadai Bombardier-rel kapcsolatos találgatásoknak is. A vezérigazgató korábbi nyilatkozata szerint a megrendelés többféle géptípusról is szólna, nem csupán A320-asokról.
A jelenleg is már több mint száz gépből álló flottát üzemeltető AirAsia összesen 375 Airbusra adott le megrendelést. A hatalmas méretű flottabővítés annak a terjeszkedési programnak a része, amelynek egyik lépése az indonéziai Batavia Air felvásárlása is. Az AirAsia azt nyilatkozta, a beszerzés fel fogja gyorsítani a forgalmat, a növekvő igények pedig ellensúlyozzák az egyre magasabb üzemanyagköltségeket.
A múlt heti indiai lépésekkel kapcsolatosan, amely szabaddá tette külföldi légitárságok befektetését indiaiakba, Fernandes elmondta, pillanatnyilag még nem tervezik az indiai piacra történő belépést, mivel szerinte az üzemanyagra kivetett adók és a reptérhasználati díjak továbbra is túl magasak. Különböző indiai újságok már erősen találgattak arról, hogy vajon az AirAsia lesz-e az első olyan külföldi légitársaság, amelyik hasznot húzhat az indiai befektetési lehetőségből.
Az AirAsia vezérigazgatója, aki mellesleg a Formula 1-es Caterham istálló tulajdonosa is, egy Szingapúrban megtartott tanácskozáson elmondta: azért utazott a városállamba, hogy felkeltse az ázsiai bankárokban a légi fuvarozás iránti érdeklődést. Ráadásul a hétvégén rendezett F1-es Szingapúri Nagydíjra is ellátogattak befektetők az egész térségből. Fernandes úgy véli, ha a helyi bankárok bekerülnének a légiközlekedési piacba, a költségek is csökkennének, mivel az ázsiai bankok jóval nagyobb likviditással rendelkeznek, mint európai versenytársaik.
A légiközlekedési iparág egy másik tőkeforrását jelenthetik azok a tehetős vállalkozók is, akiket érdekelne az olyan légiközlekedési trösztökbe történő befektetés, amelyek gépeket vásárolnának meg, majd azokat bérbe adnák különböző légitársaságoknak.
A hosszútávú költségvetésre berendezkedett cég AirAsiaX elnevezésű nyilvános listája egyre növekszik, azonban a végső döntést majd a vezetés fogja meghozni, valószínűleg december folyamán. A korábbi jelentések alapján az elsődleges nyilvános forgalomba hozatali érték akár a 250 millió dollárt is elérheti.
A megnövekedett használati- és bérleti díjak következményeként múlt hónapban az AirAsia a második negyedéves üzemeltetési profitjában bekövetkezett 3 százalékos, nagyjából 42,6 millió dolláros évenkénti visszaesésről számolt be, annak ellenére, hogy a bevétel 9%-kal nőtt. Annyi biztos, hogy az AirAsia-nál még hónapokig a kiadások szabályozása lesz a döntő.