Airbus: győzelem rendelésben, átadásban második helyezés

iho   ·   2018.01.15. 16:15
CIM

Az előzetes várakozásokat igazolták a hivatalos számok: az Airbus ismét csak a második a legyártott, átadott repülőgépek száma szerint a Boeing mögött, annak ellenére, hogy saját korábbi teljesítményéhez képest rekordot döntött. De a rendelési versenyt megnyerte, ehhez viszont hírügynökségi megfogalmazás szerint frenetikus eladási hullámot kellett produkálnia 2017 utolsó heteiben. Mindeközben továbbra is kérdéses az európai gyártó zászlóshajójának, az A380-asnak a sorsa.

A szokásos évzáró-évnyitó nagy sajtótájékoztatón Toulouse-ban nyilvánosságra hozott adatok szerint az Airbus a Boeing 912 gépes rendelésállományához képest 1109 példányra kötött fix szerződést, tehát ez már a lemondások utáni és a véglegesnek tekinthető, finanszírozott lekötések száma. A decemberi hatalmas hullámot, mint korábban jeleztük, egyfelől az Indigo Partners négy légitársaságra kiterjedő, novemberben Dubajban bejelentett 430 gépes üzlete dobta fel, illetve a Delta és egy kínai lízingcég nagy példányszámú rendelése. Ezek mind az A320-as gépcsalád különféle változataira köttettek, miközben a Reuters számítása szerint a szélestörzsű repülőgépek piacán az Airbus részesedése az előző évi 51 százalékról 25 százalékra esett vissza: csak 21 A330-ast és 36 A350-est vásároltak tavaly a társaságok.

Mint emlékezetes, Dubaiban – John Leahy eladási főnök mostani megfogalmazása szerint „az utolsó pillanatban” hiúsult meg az újabb A380-as rendelés az Emirates részéről, és a búcsúzó híres Airbus-személyiség talán most először erősítette meg a nyilvánosság előtt, hogy az óriásgép programját valóban le kell állítani („no chice”), ha az Öböl-menti társasággal nem lesz megegyezés. Az Emirates ugyanis az egyetlen légitársaság, amely a következő tíz évben hat vagy annál több gépet vehetne át, annak ellenére, hogy Leahy szerint más lehetséges vásárlókkal is folynak még tárgyalások. Az A380-as olyan repülőgép, amelynek majd eljön az ideje, mondta, de az Airbus kereskedelmi gépeket gyártó részlegének főnöke, Fabrice Bregier azt is megerősítette, hogy 2018-ban tizenkét, egy évvel később csak nyolc gépet készítenek majd a típusból, viszont évi hatgépes kapacitással a gyártóvonal még hosszú ideig fenntartható. – Soha nem fogunk „fehér farkú” gépeket gyártani – tette hozzá Bregier, vagyis nem szerelnek össze olyan példányokat, amelyeknek nincs biztos megrendelőjük, üzemeltetőjük, amelyekre nem szerződtek a vásárlók. Ugyanakkor ha a piac ismét igényli majd az óriásgépet, évi akár huszonötöt is kibocsáthatnak.

Noha gyártásban, átadásban nem sikerült átvenni az első helyet – ezt Leahy 2019-re jósolja – azért a 2017-re tervezett mennyiséget mégis sikerült kibocsájtani, a 718 gép túlnyomó többsége természetesen a keskenytörzsű családhoz tartozik, viszont ezek között még viszonylag szolid számmal szerepel (181) a neo-változat, ezen belül is csak hetvenegyet adtak át a Pratt & Whitney GTF hajtóművével. Azonban az arány idén megfordul, ígérték az Airbus-főnökök, 2018-ban már az átadott egyfolyosósok kétharmada lesz az újrahajtóművezett verzió. A legrosszabb időszakban mintegy hatvan gép várakozott hajtóműre Toulouse és Hamburg betonján, de novemberre sikerült végleg úrrá lenni a P&W hajtóművek technikai problémáin, hangzott el a tájékoztatón.

Leahy, hosszú pályafutása talán utolsó Airbus sajtótájékoztatóján, a korábbinál visszafogottabban beszélt a konkurenciáról, mondván, „mindkét gyártó jól dolgozott 2017-ben”, de megjegyezte, csak idő kérdése, hogy minden mutató szerint legyőzze az európai cég amerikai vetélytársát. Bregier egyébként szintén búcsúzik az Airbustól, ugyancsak úgy véli, hogy a cég következő években több repülőgépet gyárt majd, mint a Boeing, tekintettel az Airbus hatalmas, több mint 7000 gépre szóló rendelésállományára.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek