Airbus-mérleg: az átmenet éve után fókuszban a növekedés
Idén alaposan megnőhet a kibocsájtás, jövőre már havi 65 keskenytörzsű készülne. Qatar-vita, még mindig nem érett a helyzet a hosszabb 220-asra.
611 átadás sikerült tavaly, idén már 720 lehet – nagyon leegyszerűsítve ez az Airbus tavalyi értékelésének és idei terveinek magja, koncentrátuma. A 2021-es évről szóló jelentést kommentálva az európai gyártó főnöke úgy véli, ennek a célnak az elérése akkor sem lesz egyszerű, ha közben a világ kezd kilábalni a pandémia hatásaiból, de nehézségek vannak a nyersanyagok, a logisztika, az energiaárak miatt és Guillaume Faury online sajtóértekezletén azt is ide sorolta, hogy miképp sikerül vissza-alkalmazni a nyilván a termelés visszaesése miatt a cégtől kikerült szakembereket.
Ami a pénzügyi adatokat illeti: a nettó bevételek a 2020-as 1,1 milliárdos veszteség után rekordmértékben növekedtek 4,2 milliárdra. Faury a sikerrel kapcsolatban gyakorlatilag valamennyi fontos Airbus-részleget dicsérte, a gépátadások megnövelt száma mellett a helikopter-, védelmi és űrüzletág jó teljesítményét, illetve a költségek ugyancsak sikeres visszafogását.
A megrendelések nettó – visszamondások utáni – száma 507, ez is kimagasló eredmény. 2021 az átmenet éve volt, a pandémiáról a figyelmünk a helyreállítás és a növekedés felé irányulhat – összegezett Faury, aki néhány aktuálisan érdekes kérdésre is válaszolt.
Azzal kapcsolatban, hogy a Qatarral zajló vitája miatt a gyártó, korábbi 50 keskenytörzsű törlése után lemondott a légitáraság rendelési listájáról két A350-es szélestörzsű utasszállítót is, ismét jelezte, az Airbus és a többi felhasználó is csak „esztétikai hibának” tartja azokat a burkolati problémákat, amelyeknek megjelenése a Qatar néhány gépén kirobbantotta a disputát.
A cég az A320-as gépcsalád havi gyártását 2023 nyarára 65 gépre akarja emelni. A további termelés-növekedés kapcsán az ellátási lánc részesei jelezték aggodalmaikat. A katonai vonalon tavaly nyolc A400M szállítógépet sikerült átadni a megrendelőknek, de Faury említette a típus - technikai problémákból adódó, a már átadott gépeken szükséges - plusz munkálatokat is.
Rákérdeztek az újságírók az A220 hosszabb törzsű változatának terveire: mint ezt korábban portálunk is jelezte, már a konstrukció CSeries korszakában szóba került ez a nagyobb kapacitású verzió, amelyet az eredeti kanadai gyártó, a Bombardier már nem tudott, a jelenlegi Airbus pedig egyelőre nem akar megvalósítani, pedig olyan jelentős felhasználók is szeretnék, mint az Air France. Faury szerint egyelőre a létező 200-as és 300-as modellek gyártásának megerősítésére kell a pénz, az 500-as „még nem érett” a fejlesztésre. Az aviatikai sajtó jónéhány éve mondogatja, hogy mindeközben ezzel a halasztással az Airbus az „eredeti” keskenytörzsű gépcsalád most gyártásban lévő legkisebb tagját, az A319-est akarja megóvni a saját konkurenciájától.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!