Álomgépek álomhete: 787-es hírek

iho   ·   2014.04.11. 14:30
cim6

Sűrű és mondhatni szép hete volt a Boeing új típusának. Kezdődtek a dolgok hétfőn, amikor kigördült az everetti gyártócsarnokból – pontosabban a festőhangárból – az első 787-9-es, amelyet már az első felhasználó, az Air New Zealand arculati világa szerint festettek le impozáns, fekete-fehér színkombinációban.

Az új-zélandi légitársaság összesen tíz példányt rendelt a kompozit-építésű repülőgépnek eme hosszabb törzsű, negyvennel több utast félezer kilométerrel messzebbre szállító változatából. A gép részese a berepülési programnak, de aztán a többi proto-példányhoz hasonlóan kiszerelik belőle a tesztekhez szükséges műszereket és beszerelik a végleges kabinkonfigurációt: ez a most kigördült gép a 9-es sorozatból elsőként kezdheti meg szolgálatát a légitársaság útvonalain.

Az ANZ új megjelenése egyszerű színkombináció, de nagyon jól mutat a hosszabb törzsön

Kezdetben egy nem annyira hosszú vonalon, Auckland és az ausztráliai Perth között repül majd, de a kibocsátó légitársaság ez esetben egyben a legfőbb referencia is arra nézve, hogy a szuperhosszú vonalakon mennyire hasznos az alacsony fogyasztású gép üzemeltetése, merthogy Új-Zéland – Ausztráliát kivéve – mindentől nagyon messze van...

Ugyancsak befejeződött az első amerikai 787-9-es megrendelő, a United első gépének összeszerelése, következik a kabin belső kialakítása és a festés. A kigördülési ceremónia azért is volt fontos, mert a gyár közlése szerint erre a tervezettnél korábban kerül sor, vagyis a Boeing láthatóan erősen fókuszál arra, hogy az alaptípus kezdeti nehézségei és csúszása után az új változat programja már sokkal gördülékenyebben, zavarmentesen folyik. Az amerikai társaság 252 üléssel repülteti majd a gépet, olyan vonalakon, mint a Los Angeles–Melbourne. De először ez a gép is bekapcsolódik a berepülési programba.

A United első 787-9-ese októberben kezdi a San Francisco–Melbourne-járatot

Ami az ausztrál célállomást illeti, ez az amúgy igen hosszú járatokra tervezett 787-es gépcsalád addigi leghosszabb leszállás nélküli vonala lesz, csaknem nyolcezer mérföldet kell a gépnek repülnie. Előtte ugyancsak a United indítja be a már most a társaságoknál dolgozó rövidebb 787-8-as változat rekorder járatát San Francisco és a kínai Csengdu között. A típus jelenlegi leghosszabb járatait az Ethiopian tartja fenn, Addisz-Abebából Washingtonba illetve Torontóba, az egyik vonal 7182, a másik 7143 mérföld hosszú. „Odafelé”, tehát nyugati irányba repülve a járatok megállnak Rómában is, keleti irányban azonban nonstop repülnek.

A 787-9-es program előrehaladásáról kiadott Boeing-közlemény is megerősíti: a terveknek megfelelően az első gépeket minden bizonnyal már nyáron átadják a légitársaságoknak. A teljes tesztprogram 1500 repült órát jelent, de a 787-es változatok fejlesztésével megbízott Boeing-alelnök, Mark Jenks úgy fogalmaz a nyilatkozatában, hogy ez egy olyan határ, amit a tesztperiódus alatt általában túllépnek, de ez alkalommal  lehet, hogy vagy nem lépik túl, vagy kevesebbet is kell repülniük valamennyi próbafeladat elvégzéséhez a gépeknek.

Az első 9-es prototípus nem véletlenül repült tavaly épp Aucklandba

A 787-9-esnek mind a Trent 1000, mind a GEnx hajtóművel készült példányai részt vesznek a tesztrepüléseken, tehát a kétféle hajtómű sem okoz csúszást a programban. Április elejéig az addig elkészült három példány 440 órát töltött a levegőben, és hamarosan megkezdődhetnek a hosszú repülések is, az ETOPS-tesztek, amelyek azt határozzák meg, hány órányi repülésre távolodhat el a gép a legközelebbi repülőtértől.

Ugyancsak jó hír, hogy a 787-esek gyártásának felfutása is a tervek szerint halad, az év első hónapjában 17 példányt sikerült átadni a légitársaságoknak, amit a típussal foglalkozó szakportál „meglepően jó” eredménynek minősít. Az is kiderülhetett közben, hogy a korábban bejelentett és a szárny borítás tartóelemével kapcsolatos hajszálrepedés-probléma sem lassítja különösebben a gyártási ütemet, az első negyedévben átadott gépek közül hat már átesett ezen az ellenőrzésen illetve javításon is.

Havi tíz gépre kell felfuttatni a gyártást, hogy az ígért 100–110 Dreamliner elkészüljön az idén

A Boeing ugyanakkor fel kell, hogy pörgesse az átadásokat havi tíz gépre, ha az egész évre ígért 100-110-es számot tartani akarja. Érdekes hullámzás volt megfigyelhető, talán épp a szárny-probléma miatt, az összeszerelési ciklus hosszában: az év elején elég volt 34 nap egy példánynak a soron, ami februárra 42 napra nőtt, de mostanra visszatért a 37 napos szintre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.