Amelia Earhart: talán most megtalálják?

iho/repülés   ·   2012.07.08. 14:00
cim

Earhart és az Electra

Ezen a héten volt 75 éve, hogy titokzatos körülmények között eltűnt, és ezzel legendává vált a tehetséges amerikai pilótanő, Amelia Earhart. A napokban – nyilván az évforduló is aktuálissá tette az időpontot – újabb expedíció indult, hogy megoldja a háromnegyed évszázados rejtélyt.

A The International Group for Historic Aircraft Recovery, TIGHAR nevű kutatócsapat Hawaii partjairól indult Nikumaroro atoll felé, és egy vízalatti kutatóhajót is visz magával, ennek segítségével remélik megtalálni a gép roncsait az atoll körüli tengerfenéken. Az expedíció szervezői szerint ez az az eszköz, amelyre a kutatásnak valóban szüksége van, de amit eddig egyik expedíció sem használhatott.

A korábbi expedíciók olyan relikviákat találtak a térségben, amik azt valószínűsítik, hogy a pilótanő, Fred Noonan navigátorral egy lakatlan atoll mellett ért vizet, és Earhart túlélte a leszállást. Nikumaroro 1800 mérföldre fekszik Hawaiitól, de ami még fontosabb, 400 mérföldre a földkörüli út tervezett állomásától, Howland szigettől.

A TIGHART szerint ezt az utat repülte be Earhart és Noonan, ahelyett, hogy a Howland-szigetre jutottak volna

Mint egy korábbi összefoglalónkban is olvashatták, Amelia Earhart, az akkor már világhírű Lindbergh-re emlékeztető alkatú, fiús, rövid hajú pilótanő, 1927-ben egy Fokker gép másodpilótájaként átrepülte az Atlanti-óceánt, majd ezt 1930-ban egy Lockheed Vega repülőgépen az új-fundlandi Grace Harborból az észak-írországi Culmore-ig egyedül is megtette, 14 óra 56 perc alatt. 1935-ben a Hawaii-szigetről, Honoluluból a kaliforniai Oaklandbe repült, majd átlósan átszelte az Egyesült Államok kontinentális területét is, emellett számos női pilótarekordot is repült a Vegával.

Earhart és a Vega egy korábbi sikeres repülése után

Miután férjhez ment a híres Putnam kiadó tulajdonosához, George P. Putnamhez, férje jelentette meg könyveit és segítette, hogy egyetemen taníthasson. Ugyancsak Putman ösztönzésére indult 1937-ben már egy Lockheed  Electra 10E kétmotoros, teljesen fém építésű utasszállítón Fred Noonan navigátorral Los Angeles-ből kelet felé. A cél a Föld körberepülése volt, több részletben. Ennek során érte őt és társait a végzetes baleset. Július 2-án már a Csendes-óceán átrepülésére indultak az új-guineai Lae-ból Hawaii ba, közbülső leszállással és tankolással a Howland-szigeten. De sohasem értek oda.

Imádott repülni, de nem szerette a híverést maga körül, még olyan legenda is létezik, hogy valahol máshol más személyazonossággal új életet kezdett...

Az indulásukkor Lae-n megfigyelték, hogy a nagyon terhelt gép hasa alatti keretantenna leért a talajra és elgörbülhetett. Lehetséges, hogy emiatt nem sikerült a rádiójelekre épített navigáció, és ezért tévedtek többszáz mérföldet, aminek következtében az eltűnésük után indított keresőakciók is sikertelenek voltak.   Amikor kifogyott az üzemanyaguk, feltehetően kényszerleszálltak, talán valóban túl is élhették a földetérést, és a lakatlan Nikumaroro atollon tengődhettek halálukig.

Az Electra pusztulásának oka tehát feltehetően navigációs hiba volt, talán a széleltérítést nem tudták jól korrigálni. De az eltűnést követő legendáriumban olyan különleges teóriák is szerepeltek, minthogy a japánok ölték meg őket, ehhez még az a még furcsább verzió társul, hogy valójában a földkörüli út óceáni része kémakció volt. Egy igazán romantikus elképzelés szerint Amelie számára nyomasztóvá vált a körülötte zajló felhajtás, az újabb és újabb veszélyekkel járó feladatok, valójában ő akart eltűnni: el is tűnt, és új néven, új identitással élt tovább évtizedekig.

Kapcsolódó hírek