Arckifejezés-iskola és egyéb terrorelhárítási kísérletek

Daka Olga   ·   2011.09.09. 18:34
terror_cimlap
A TSA (Amerikai Közlekedésbiztonsági Hivatal) arcfelismerésre tanítja a biztonsági szolgálatot

A TSA győzött: a szövetségi kormány 212 millió dollárját szerezte meg arra, hogy a repülőtéri biztonsági személyzetet okítsa, hogyan ismerhetik fel a terroristákat arckifejezésük alapján. A program neve: Spot. A programon résztvevő bizonságiak négy napig ülnek egy számítógép előtt, arcokat tanulmányoznak, hogy megtudják, melyik kifejezés mit jelent.  Például egy szemöldök-felhúzás homlokráncolással szomorúságra utal, az erősen összevont szemöldök dühöt fejez ki, és mindez együtt a fogak mutatása mellett undort, elutasítást jelent.

Sokan megkérdőjelezik a program értelmét, mondván, 212 millió dollár kell arra, hogy ezt tanítsák? A TSA viszont azzal védelmezi a Spot programot, hogy ennek tudományos alapja van, és máshol is használják, például a büntetőjogban, valamint a katonaságnál.

Egy múlt nyári jelentés szerint legalább tizenhét terrorista ment át a Spot biztonsági hálóján. Egyelőre senki nem számolt be olyan esetről, ahol a Spot program terroristákat azonosított volna. A pszichológus szerint, aki kifejlesztette a programot, azért nem elég hatásos, mert nincs elég anyagi támogatás hozzá.

Van más is, amivel a biztonságot szolgálják a repülőtereken.

Átvilágítják a testedet. Teljesen. Mindent látnak. Testszkennerrel.

A Heathrow repülőtér kipróbálja az új, biztonsági testszkennereket

Egy Heathrow repülőtéri alkalmazott kedves hölgykollégája után settenkedett, s megleste, ahogy átmegy a testszkenneren. A rendőrség ezután komolyan kérdőre vonta, a szkennerrel való visszaélésnek minősítette az ügyet. A hölgy kiborult.

Mennyire látszik meztelennek valaki egy ilyen, a teljes testet átvilágító szkenneren? A válasz meglepő, mert bár sokan tényleg élvezik, hogy valakinek a privát szférájába tolakodnak eme varázslatos eszköz segítségével, amivel a ruhák alá lehet látni, az eredményként kapott képek inkább morbidok, mint izgatóak.

A repülőtér biztonsági zónáján áthaladni nem egy „ki a legklasszabb meztelenül” verseny, hanem egy „ki viseli a legveszélyesebb fegyvereket” verseny. A teljes testet átvilágító szkenner leginkább kések, fegyverek, és nem tangák megtalálására szolgál, bár a tangába dugott pisztolyt észreveszi. Ha a kedves utas zavarba jön, mert nem látja szépnek a testét, nos, ezért vannak a magazinok!

A BAA, amely hat repülőteret üzemeltet, köztük Heathrow-t, hajlandó kipróbálni ezeket a szkennereket, amelyek rajzfilmszerű képet készítenek az utasról a grafikus kép helyett, ami akár a fémdetektorok végét és a teljes test átvizsgálását jelentheti a repülőtereken.

A milliméteres hullámon működő szkenner teljesen lemásolja az utas testét elektromágneses hullámok segítségével, jobban, mint a röntgensugár. A 4-es terminálban szerelik fel a szkennereket. Színes négyszög fog megjelenni az utas bábuképén, ha gyanús dolgot tart magánál.

A röntgensugárral működő rendszer idején a grafikus képet a biztonsági tisztek egy másik térben tudták csak megjeleníteni. Amennyiben a kísérletek sikeresek lesznek, a BAA alkalmazni fogja az új szkennereket összes angliai repterén.

A német rendőrség a hamburgi próba alapján elutasítja a testszkenner használatát

Az Európa Parlament 2011. július 6-án ajánlást fogadott el a testszkennerek használatára, ezek után több EU-ország, például Anglia, Franciaország, Hollandia, Olaszország, Finnország és persze Németország is tesztelte ezeket az eszközöket. Az Európa Parlament szerint a szkennerek csak a „hosszúkás tárgyakról” képesek képeket csinálni, az általuk nyert adatokat azonnal meg kell semmisíteni. A törvényhozók a röntgenalapú szkennereket is tiltják, amelyek ionizáló sugárzást bocsátanak ki.

A német rendőrség szerint a szkennerek túlérzékenyek, tízből hétszer szükségtelenül riasztanak, ráadásul nemcsak a ruházat, de a szkennelt delikvens póza is meg tudja őket zavarni. Az elmúlt tíz hónapban, amíg Hamburgban tesztelték a készüléket, az többrétegű ruhákra, csizmákra, cipzárakra, és még a rakott szoknyára is riasztott. A rendőrségi jelentés szerint a szkenner a 730.000 átvilágítás 35 százalékában jelzett feleslegesen.

A német szövetségi rendőrség tehát elutasította a szkennerek használatát, amíg a szoftvert nem javítják, és nem fejlesztenek ki egy sokkal hatékonyabb típust. Lehet, hogy ezügyben az amerikaiak már előbbre jutottak?

USA: új szkennereket rendelnek és új szoftverrel látják el a meglévőket

Lapzártakor érkezett hír szerint az amerikai közelekdésbiztonsági kormányhivatal, a TSA csaknem 45 millió dollár értékben szándékozik 300 L-3 Security ProVision típusú, továbbfejlesztett testszkennereket vásárolni, amelyek szoftvere "kizárja az utasokra jellemző képeket", tehát mindenféleképp kielégíti a személyiségvédelmi kritériumokat.  A 300 új gép mellett ezzel a szoftverrel frissítik fel a már működő berendezéseket is.

Eddig az USA 78 repülőterén kb. 500 különböző típusú és gyártmányú testszkenner működött, 2011-től a gépek számát ezerre, majd később 1800-ra kívánják növelni, gyakorlatilag az összes fontosabb amerikai repülőtéren üzemeltetnének ilyen átvilágítót.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.