Az első olasz F-35-ös, izraeli ütemterv, amerikai kétségek

iho   ·   2015.12.08. 11:15
cim_trio

Az első „tengerentúli” F-35-öst vehette át a felhasználó, vagyis az első olyan példányt a következő időszak meghatározó katonai gépének számító típusból, amelyet nem az Egyesült Államok valamelyik haderőneme üzemeltet majd. Az átadás helyszíne az olaszországi Cameri volt, vagyis az a gyártóhely, ahol egyébként a gép megszületett.

Mint akkor beszámoltunk róla, idén márciusban mutatták be az első itt készült Lightning-II. ötödik generációs harci gépet. Akkor még festetlen állapotban gördült ki a csarnokból, majd szeptember elején hajtották végre vele az első felszállást, és már akkor azt ígérték, az AL-1-es jelzésű F-35-ösnek még idén meglesz a hivatalos átadása. Az ellenőrző repülések során a gép jól vizsgázott, tehát most megtörténhetett az átadás, arra ugyanakkor természetesen még bőven várni kell, amíg az F-35-ös leváltja a Eurofighteren kívül az összes többi harci gépet az olasz fegyveres erőknél: az A-variáns a légierő Tornado és földi támadó szerepkörben repülő brazil–olasz szubszonikus AMX gépeit, miközben a haditengerészeti B változat a már kisorolt, függőlegesen fel- és leszállni képes Harrierek helyébe lép.

Made in Italy: a gép előtt az olasz légierő parancsnoka, Pasquale Preziosa altábornagy

Mindehhez a gyártás felpörgése mellett az is kell, hogy kellő számban legyen kiképzett személyzet is a típushoz: a Lockheed alkalmazásában álló olasz berepülő pilóta mellett az arizonai Luke légibázison zajlik az olasz légierő első F-35 hajózóinak kiképzése.

Cameri egyébként a Lockheed–Alenia együttműködésben gyártja majd, pontosabban szereli össze – részben az ideszállított nagyobb részekből és az itt készülő egységekből – a gépeket. A hollandok A-altípusú példányai is Cameri csarnokában készülnek , illetve valamennyi, ehhez a variánshoz tartozó szárnyat is itt gyártanak. Mint erről többször beszámoltunk, a gép még korántsincs még birtokában valamennyi tervezett képességének, de az amerikai tengerészgyalogság kötelékében már megkapta a „kezdeti harckészültség” besorolást.

Az olasz prototípus tavaszi bemutatkozása...

Mint arról beszámoltunk, mindeközben a nemzetközi programban fejlesztett, de a mai állás szerint még nem igazán kész és meglehetősen drága gép jövője néhány felhasználó körében elbizonytalanodott, Ausztráliában és Kanadában is komoly politikai harcok zajlanak a beszerzés körül. Ugyanakkor most került nyilvánosságra az az ütemterv, amely megszabja az F-35-ösök izraeli megjelenését. Az ott „Adir” néven futó típus első példányai 2016 végefelé érkeznek az országba, és 2017-ben várható az első olyan F-16-os század kivonása, amelynek az új típus a helyébe lép, ugyancsak a kezdeti hadrafoghatóság szintjén. Az F-16-osokból az izraeli légierő kötelékében hetvenhét C és negyvennyolc kétüléses D repül. Az F-35-ösökből a hadügyi tárca eredetileg harmincegy példányt akart megvásárolni, de hosszas viták után – merthogy vita itt is volt az F-35-ösök beszerzéséről – a költségvetési korlátok miatt ez a szám első hullámban tizennégyre csökkent, a másik tizenhét gépre pedig opciós lekötése van Izraelnek, a későbbiekben további beszerzésekkel összesen hetvenötre nőne az Adir-flotta gépszáma. Ez viszont egyben azt jelenti, a zsidó állam akkor már a kiforrottabb és részben továbbfejlesztett Lightningokból kaphat.

...és első felszállása

Nem teljesen egyértelmű ebben a pillanatban egyébként az amerikaiaknak szánt F-35-ösök sorsa sem. Friss hírek szerint a következő pénzügyi évben, amelynek beszerzési tervei most alakulnak a Pentagonban, a 391 milliárdos költség „megvédhetetlen” a jelenlegi költségvetési viszonyok között, amikor más fegyvernemeknek és más fegyverrendszereknek is kell a támogatás. A 2016-ra szóló terv az amerikai haderő számára újabb hatvanhat gép megrendelését tartalmazza, de ez változhat, olyannyira, hogy egyes feltételezések szerint a rendelések ütemének lassulása miatt csökkenteni kellene a gyártás ütemét is.

Ritka felvétel: a három variáns együtt, valahol a floridai Eglin légibázis közelében

Sőt, ha a nagyon drága F-35-ösök lassabban kerülnek a légierő, a haditengerészet és a tengerészgyalogság állományába, azzal párhuzamosan – meg nem erősített hírek szerint – a Pentagon komoly mennyiségben, összesen hetvenkét példányban vásárolna a két, kifutó félben lévő gyártású, de már nagyon is bizonyított típusból, a Boeing F-15-öséből és a Lockheed Martin F-16-osából, a hordozókon pedig a tervezettnél hosszabb ideig maradnak szolgálatban a Super Hornetek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.