Az oroszok nagy meglepetésre készülnek: új harci gép a moszkvai szalonon!

iho/repülés   ·   2021.07.15. 09:00
217454868_4158269714208496_6829793978276597623_n

A bemutatkozás feltételezések szerint makett formájában történik. Egy hajtómű, alacsony észlelhetőség, kínálat a fejlődő országoknak az F-35-ös helyett és ellen.

„Wow effect” – szabad fordításban: a világ csodálatát fogja kiváltani az öt nap múlva kezdődő MAKS-2021 moszkvai repülőszalon első napján az új orosz harci gép – nyilatkozta az Aviaport vezérigazgatója a várható meglepetésről, amelynek lényegét úgy foglalta össze, hogy a bemutatásra kerülő konstrukció az F-35 riválisa lesz.

Hazai tervezésű és építésű gép, amelynek kifejezetten nemzetközi piaci ambíciói vannak, ez derül ki az egyetlen hivatalosnak tekinthető plusz információból, amely nem magáról a gépről szól, hanem inkább arról, hogy a Rostec repülőipari korporáció mely országokra számít vevőként: elsőként egy meg nem nevezett arab ország lakóját látjuk sivatagi felhőkarcolókra nézve, majd Delhi, Hanoi, aztán az Andok tűnik fel, egy-egy fiatal férfi hátterében, akik nyilván a gép jövendő vásárlói vagy akár pilótái lehetnek, a záró csoportképen mindenesetre már hajózókban pózolnak a szereplők, de a gépből ekkor sem látszik semmi.

Viszont világos, hogy nagy vonalakban az oroszok milyen vevőkörre számítanak a maguk ötödik, de más hírek szerint hatodik generációs típusára: mindenképp az Európán és Észak-Amerikán túli világ; Kína nem (nekik van saját ötödik generációs típusuk), de Vietnam és India mindenképp, utóbbi kapcsán persze az embernek eszébe jut, hogy hosszú vajúdás után végül is nem valósult meg az orosz-indiai együttműködés a már létező és néhány példányban szolgálatba állt ötödik generációs Sz-57-es gyártására és üzemeltetésére. A séma hasonló, mint a polgári gépek esetében: mind az MSz-21, mind a szélestörzsű, Kínával együtt tervezett szélestörzsű C929 eladási koncepciója azon alapul, hogy a nyugati típusoknál olcsóbban kínálnak a feltörekvő piacoknak.

A gépről tehát magáról nincs sem adat, sem hiteles ábrázolás, a TASSZ közleménye esősorban a különböző hullámhossz-tartományokban is alacsony észlelhetőséget említi, majd a magas tolóerő-súly arányt, nagy fegyverterhelhetőséget és a fejlett légi indítású eszközöket. Az alacsony észlelhetőség feltételezi, hogy a gépnek belső fegyvertere legyen.

A géppel Oroszország helyreállítja a nehézvadász (Szu-57) és a könnyű taktikai harci gép párosát, hangsúlyozza a nyilatkozó, a TASSZ pedig arra a korábbi hírre emlékeztet, hogy a Szuhoj (hosszú idő után) az első egyhajtóműves könnyű taktikai harci gép fejlesztésébe kezdett. Ez azoknak a szintén korábbi, nem hivatalos híreknek a cáfolata, miszerint a korábbi Szu-27/MiG-29 párosnak megfelelően a mostani kisebbik tagját a MiG iroda tervezné és gyártaná.

A létező, bár még a régi hajtóművel repülő ötödik generációs, a Szu-57 (fotó: UAC) Létezik még a világhálón egy nem túl részletgazdag komputeres rajz, amely állítólag az új gépet ábrázolja, és amelyen valóban egy F-35-höz valamennyire hasonló gép látható, egy hajtóművel, elég kis deltaszárnyakkal, és az F-35-öshöz képest két fontos különbséggel: az egyik, hogy a hajtómű beömlője a gép hasa alatt látható, nem a két oldalon megosztva, a másik, hogy nehezen kivehetően, de mintha előszárnyai is lennének a gépnek.

Mindenesetre feltételezések szerint a MAKS-on a premier egy esetleg életnagyságú makett formájában történik majd, hasonlóképp, mint ahogy korábbi nyugati szalonokon az európai és a brit, hatodik generációs fejlesztések bemutatkoztak. Július 20. után talán többet tudunk.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek