Az utasszállító kabinja a biztonságos hely járvány idején!

iho/repülés   ·   2020.10.17. 09:00
Emirates_6

Az Emirates ismertetője a budapesti járat újraindítása előtt. A United vizsgálata köhögő-tüsszögő próbababával.

Október 21-étől újraindul az Emirates budapesti járata. A légitársaság biztonságos utazást kínál magyar utasai számára a jelenlegi járványhelyzetben is, hangzik a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közlemény, amelyben összegyűjtötték, milyen egészségvédelmi intézkedésekre számíthatnak azok, akik a következő hónapokban Dubajba vagy átszálással tovább repülnek az Emirates járatain.

Mindenekelőtt egy fontos szabály: a Budapestről indulók az Emirates járataira csak úgy szállhatnak fel, ha rendelkeznek az utazást megelőző 96 órán belül kiállított negatív PCR-teszttel.

Az igazolást angol nyelven kell kérni, és kinyomtatva kell az utasoknak magukkal vinniük, amit a check-in pultnál kell bemutatni. Hat éven aluli és fogyatékkal élő utasok esetében nincs szükség negatív PCR igazolásra. A Dubajból Budapestre tartó utasoknak szintén nincs szükségük ilyen igazolásra, rájuk az aktuális magyar beutazási szabályok érvényesek.

(fotók: Emirates)

A repülőút teljes ideje alatt, illetve a repülőtereken végig kötelező az arcmaszk viselése. Az Emirates ingyenes higiéniai készletet ad utasai számára, amely maszkot, kesztyűt, antibakteriális törlőkendőt és kézfertőtlenítőt tartalmaz. Az Emirates minden légiutas-kísérője védőfelszerelést visel, a dubaji földi kiszolgáló személyzet pedig arcmaszkban és kesztyűben áll az utasok rendelkezésére. A személyzet és utasok közötti érintkezés csökkentése érdekében a fedélzeten az étel- és italfelszolgálást is az egészségvédelmi szempontoknak megfelelően alakították át.

Az Emirates egy új légtisztítási rendszert is bevezetett a repülőgépek fedélzetén, folytatódik a közlemény. A kabin levegőjének tisztaságáról az úgynevezett HEPA rendszer gondoskodik, amely a vírusok és gombák 99,97 százalékát kiszűri, amely a kórházi műtök levegőtisztasági szintjének felel meg.

A megtisztított és szűrt levegő először a kinti, friss levegővel keveredik, majd ismét visszaáramlik a kabinba, így a gépen utazás közben 2-3 percenként teljesen kicserélődik a levegő.

A levegőáramlás fentről lefelé irányul, így minimálisra csökken a kabinon belüli részecskemozgás, vagyis bárhová is szól a jegyük, az utasok egyformán tiszta levegőt lélegeznek be.

Az Emirates közleményéhez érdemes hozzátenni az amerikai védelmi tárca vizsgálatának eredményét: egy utasszállító fedélzetén rendkívül alacsony a kockázata a vírusok átadásának. A vizsgálatot a United 777-esein és 767-esein hajtották végre , fél év alatt háromszáz tesztet hajtottak végre,

Érdekes volt a módszer:

a gépeken elhelyeztek egy utas-bábut, „aki” egy aerosolos generátor segítségével „köhögött és tüsszentett”,

a környezetében, üléseken, a toaletteknél, sőt, még az utashidaknál is szenzorok figyelték, terjed-e az általa kibocsátott „vírus”. Ennek a vizsgálatnak is az volt az egyik alapvető megállapítása, hogy a légáramlás a kabin plafonjától lefelé mozog, ezért is alacsonyabb a rizikó.

(fotó: United/Simple Flying)

A következtetés: ahhoz, hogy valóban kockázatos legyen az utazás, 54 órán keresztül kellene valakinek egyfolytában egy géppel utaznia, a kockázat-fokozat 0,003 százalék, tele gépek esetén is. Ennyi egyébként a vírus átadásának a veszélye akkor, ha két, egymás mellett ülő utasról van szó. De természetesen ez az adat is feltételezi a maszkviselést.

A United elnök-vezérigazgatója ezt a vizsgálati eredményt az utóbbi idők legfontosabb bejelentésének minősítette, és kimondta: a repülőgép éppen, hogy rendkívül biztonságos környezet.

Ugyanerre jutott a maga vizsgálódásai során három nagy repülőgépgyártó, a Boeing, az Airbus és az Embraer is. Amit ajánlanak a vizsgálatok nyomán, azt a légitársaságok többsége be is vezette: a maszkviselésen túl a beszállítás kisebb csoportokban, és a másfél méteres elkülönítés fenntartása az utashídon is.

(fotó: United/Twitter)

A United főnöke, Scott Kirby mindehhez még azt is javasolta a légitársaaságoknak, hogy a megfelelő erős áramlás fenntartása érdekében a személyzet már beszállítás előtt indítsa be a segédhajtóművet, és működjön az APU kiszállítás alatt is. Ez plusz pénzbe kerül, tette hozzá, de mindaddig erős légáramlást biztosít, amíg az utasok a gépen vannak.   

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek