Bedrótozott, össze-vissza kanyarodó autókat vezettünk
Igazán látványos sajtótájékoztatóra voltunk hivatalosak a zsámbéki Drivingcamp tesztpályáján: a ThyssenKrupp végre nyitott a nyilvánosság felé, és nem is akárhogyan. Az elektromechanikus kormányrendszereket Magyarországon fejlesztő üzletrész annyi sikert ért el, hogy a német nagyfőnökök is eljöttek megtekinteni, és akkor már a sajtót is meghívták a cég bemutatására.
Nagyhatalom lett Magyarország a jövő kormányrendszereinek fejlesztésében: a liechtensteini központú, a világ autóiba szerelt kormányoszlopok negyedét adó ThyssenKrupp Steering üzleti egységéhez tartozó budapesti kompetenciaközpont közel háromszáz mérnöke a világ egyik legjobb csapatának számít. A mérnökök olyan elektromos kormányrendszereket fejlesztenek, amelyek a hagyományos, folyamatosan energiát felvevő hidraulikus rendszer helyett elektromotoros rásegítést alkalmaznak. Ez a rendszer csak akkor fogyaszt energiát, ha a kormányt elforgatják, ezért alkalmazása autótípustól függően akár 0,3 literes üzemanyag-megtakarítást is jelenthet száz kilométerenként, másrészt olyan biztonsági és kényelmi funkciók elérését teszi lehetővé, mint az oldalszél-kompenzáció vagy a parkolási asszisztens; ráadásul megbízhatóbb a hagyományos kormányszervóknál.
És ezeket nemcsak a diákról ismerhettük meg. A beszédek után jött az igazi izgalom, a rendszerek bemutatása élőben. Három tesztautót biztosítottak az újságírok számára, egy 1-es BMW-t, egy Mercedes E osztályt és egy kínai–amerikai kooperációban kizárólag a kínai belpiacra épülő, alig kéthetes Baojun 610-est (ebbe a cikk szerzője rakta bele a 150. kilométert...).
A BMW-ben és a kínai autóban menet közben változtatta meg az anyósülésben a mérnök a szervó tulajdonságait (a motor rásegítésének a mértékét, karakterisztikáját) a laptopjáról. A sportos kormányzásból két kattintásra irányíthatalan, egy ujjal tekerős, Playstation-hatású irányíthatatlanság lett. Persze direkt a szélsőségeket mutatták be, hiszen az embernek nagyon sokat kell gyakorolnia, mire megérzi azokat az apró változtatásokat, amelyekkel a gyártók és a fejlesztők olykor hetekig meccselnek.
Aztán jött a még izgalmasabb autó. Egy olyan jármű, ami a forgalomban nem is vehet részt, a telephely és a tesztpályák közt trélerrel szállítják. Egy előszériás Mercedes E osztályról van szó, amelynek a csomagtartójának nagy részét elfoglalja egy nagy teljesítményű számítógép, amely az autó rendszereivel, a kormányművel és a tesztelők laptopjával van összeköttetésben. Ezt az autót a tesztek alatt ketten vezetik: a vezetőülésben a gázt és a féket kezelik, az anyósülésről pedig kormányozzák a majdnem öt méter hosszú gépet. Elég izgalmas volt touchpadről iránytani Mercit, de a szlalomozás, megfordulás és a párhuzamos parkolás is jól ment. A szervó villámgyorsan reagált minden beavatkozásra, a kormány meg olyan „knight rideresen” forgott, „magától”. Azt mindenesetre tényleg beláttuk, hogy vérprofi a csapat, és a termékek a legdrágább, legnagyobb autókban is megállják a helyüket.
Ahogy a ThyssenKrupp sajtóközleménye fogalmaz, a világ vezető autógyárai évek óta felfigyeltek azokra a speciális elektromechanikus kormányrendszerekre, amelyeket a ThyssenKrupp budapesti kompetenciaközpontjában fejlesztenek, így ezek a rendszerek ma már világszerte több mint egymillió személyautóban találhatók meg az utakon. A mintegy 350 fős magyar fejlesztőközpontot – ahol a ThyssenKrupp „Steering” üzleti egységén belül egyedüliként zajlik szoftverfejlesztés – szakterületén a világ legjobbjai között tartják számon. A központ gazdasági jelentősége azért meghatározó, mert egyrészt tovább integrálja Magyarországot az autógyárak finom gazdasági ökoszisztémájába, másrészt a fejlesztés a legnagyobb hozzáadott értéket képes előállítani. A ThyssenKrupp többek között a BMW, a Daimler, és a General Motors kínai joint venture vállalata, az SGMW számára is fejleszt kormányrendszereket Magyarországon.
– Az elektromechanikus kormányrendszerek készítésében szerzett tapasztalatainkat mély gyártási ismereteink adják. Az értékláncon belül az összes folyamatot mi végezzük az öntéstől a megmunkáláson át az elektromechanikus kormányrendszerek komplex összeszereléséig. Az itt, Budapesten zajló szoftver- és hardverfejlesztés a siker kulcsfaktora ezen a területen. Ez adja ugyanis minden modell egyedi kormányzási érzetét, amelyet a vásárlói igények alapján alakítanak ki – mutatott rá Karsten Kroos, a ThyssenKrupp AG Alkatrész-technológia üzletágának igazgatótanácsi elnöke.
– Az energiatakarékosság, valamint a szinte végtelen lehetőség a biztonsági és kényelmi funkciók ellátására egyértelműen mutatják, hogy az elektromos kormányrendszereké a jövő, és ennek fejlesztésében kulcsfontosságú a magyar kollégák közreműködése. A világ vezető kormányoszlop-gyártójaként a ThyssenKrupp ezért Magyarországon építette fel az elektromos kormányrendszerek fejlesztésével foglalkozó elektronikai és szoftverfejlesztési kompetenciaközpontját – fogalmazott Marc de Bastos Eckstein, a ThyssenKrupp Presta Hungary ügyvezetője.
A magyar kompetenciaközpontban fejlesztik és tesztelik az elektromechanikus kormányrendszerek elektronikus vezérlőegységeit. A több lépcsős folyamat végén az integrált rendszereket funkcionálisan is teljesen letesztelik.
– Egy világviszonylatban is vezető vállalattól hatalmas bizalom, ha a fejlesztést külföldre telepíti. Ezt a bizalmat igazolta a piac, az elkészített autók kormányzási érzete és fejlett kormányzási funkciói, amelyek nagyszerűek – mutatott rá Hermann Bressmer, a ThyssenKrupp Presta Hungary másik ügyvezetője.
A kompetenciaközpont a világ vezető kormányoszlop-gyártójához, a ThyssenKrupp „Steering” üzleti egységéhez tartozik, és az elmúlt tizenöt évben folyamatosan bővült Magyarországon. A magas szintű tudást igénylő, nagy hozzáadott értéket adó fejlesztés az egyik legjobb típusú befektetés Magyarországnak, hiszen jellemzően hosszú távra szól, ugyanakkor hazai generációk egész sorának biztosítja a világviszonylatban is egyedülálló, versenyképes tudás megszerzésének lehetőségét. A ThyssenKrupp magyarországi Steering vállalata különösen fontosnak tartja, hogy a megszerzett versenyelőny hosszú távon is megtartható legyen, ezért szorosan együttműködik a hazai felsőoktatási intézményekkel, és rendszeresen segíti a végzős hallgatókat például ipari gyakorlat megszerzésében is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!