Biztonságosabb átjárók a GYSEV vonalain
A GYSEV kéttucat vasúti átjárót tett biztonságosabbá sorompó felszerelésével vagy a jelzőfény izzójának és optikájának LED-esre cserélésével; nemsokára indul a 982 milliós uniós és hazai forrásokból finanszírozott projekt második szakasza, amelynek során diagnosztikai eszközöket szerelnek fel vonalaikon – hangzott el a társaság szerdai soproni sajtótájékoztatóján.
Kövesdi Szilárd vezérigazgató kiemelte, hogy közúti-vasúti kereszteződéseik Európa legbiztonságosabbjai közé tartoznak.
Ugyanakkor tavaly nyolc, az idén eddig három ember halt vasúti kereszteződésekben történt balesetekben, ezért újabb, a mostanival közel azonos értékű projektet készítenek elő. Megjegyezte: a balesetek első számú oka a közúti közlekedők figyelmetlensége; extrém esetként említette azt a néhány hónappal ezelőtti esetet, amikor egy vonat oldalának ütközött egy személyautó egy átjáróban.
Gócza János projektvezető közkése szerint a LED-es jelzők felszerelése egymagában 50 százalékkal csökkenti a balesetek számát az átkelőkben. Hozzátette: ha félpályás sorompót szerelnek fel, az 65, a két eszköz együttes használata 85, ennek kamerával kiegészítése 90 százalékos javulást hozhat.
Utóbbi eszköz arra is alkalmas, hogy csökkentsék azoknak az eseteknek a számát, amikor a lezárt átkelőn átjutni próbáló járművezetők letörik a rudat.
A 22 helyen beépített új, LED-es fények jobban láthatóak és kevesebb áramot fogyasztanak, emellett nyolc helyen a meglevő fénysorompókat a fél úttestet elzáró csapórudakkal egészítették ki az átkelők felszerelését. Három kiemelten fontos helyen – a 86-os főúton Répcelaknál, a szombathelyi elkerülő út két pontján – bekamerázták az átjárókat.
Az eseményen elhangzott: a közbeszerzés heteken belül várható eredményhirdetése után járműdiagnosztikai berendezéseket is telepítenek a vasútvonalak mentén. Ezek feladata az lesz, hogy a távolból is ellenőrizhető legyen a szerelvények tömege, a tengelyek terhelése, a rakomány esetleges megcsúszása, vagy az úgynevezett hőnfutás, ami akkor következik be, ha a szoruló fékek, vagy valamilyen deformáció miatt a forgó alkatrészek felhevülnek és balesetveszélyessé válnak. Ilyenkor akár központilag meg is állíthatják a szerelvényt.
A GYSEV mellett a MÁV is több eszközzel próbálja visszaszorítani az útátjárókban történő balesetek számát. A 2013-as Sorompópgrogram mellett egy úniós közlekedésbiztonsági projekt részeként a vasúttársaság szintén megfigyelőrendszert telepít mintegy 12 milliárd forintból.