Boeing-büntetés, avagy: átépítés kihalásos alapon?

iho/repülés   ·   2012.07.30. 15:00
cim

A TWA szerencsétlenül járt 747-ese...

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal, az FAA 13 és fél millió dolláros büntetést szabott ki a Boeingra, amiért az amerikai gyártó nem dolgozta ki és adta át a légitársaságoknak az üzemanyagtartályok felrobbanását megelőző technológiai instrukciókat. A történet még 1996-ra datálódik vissza, amikor a TWA egy régebbi sorozatú 747-esének a Kennedy repülőtérről való felszállás után nem sokkal felrobbant az üzemanyagtartálya, a 800-as járaton 230-an vesztették életüket.

..amelynek roncsaiból megpróbálták rekonstruálni, mi okozta a balesetet

A baleset elkerülésére a megoldás egy olyan nitrogéngenerátor, amely a kiürült tartályt semleges gázzal tölti fel, tehát nem juthat be oda oxigén, ami a kerozin után maradt gázokkal robbanásveszélyes elegyet alkothat. Ugyanakkor láthatóan sem a Boeing, sem a légitársaságok nem akarják elsietni a régebbi gépek átalakítását, ama egyszerű oknál fogva, hogy ez nagyon költséges művelet. Viszont azok a gépek, amelyeknél ez a probléma nem megoldott, elég gyors ütemben kerülnek ki az utasszállítás első vonalából, mert elöregednek, illetve gazdaságtalan az üzemeltetésük. Márpedig minden olyan gép, amit nem kell átalakítani, komoly megtakarítás – magyarázta a sajtónak egy egykori NTSB-vizsgáló.

Az FAA kísérlete a fedélzeti nitrogéngenerátorral

Az amerikai légitársaságok egyébként már korábban kérték, hogy az FAA engedjen a határidőből, legyen elég az átalakításokat 2014 és 2017 között elvégezni. Az FAA most azzal válaszolt, hogy vállalatonként egyéni lesz az elbírálás. A társaságok közös nyilatkozata szerint a legfontosabb prioritás az utasok és a gépek biztonsága, ugyanakkor az utólag beszerelhető megoldás kidolgozásával a Boeing már több mint 300 nappal van elmaradva a 747-esek, és 400 nappal az ugyancsak érintett 757-esek esetében.

Vajon mennyi hőt kell kibírnai egy üzemanyagtartálynak?

A Boeing szóvivője ugyanakkor arra emlékeztetett, hogy 2010 óta az újonnan készült gépein a Boeing már bevezette a nitrogénfejlesztőt, 2008 óta minden kibocsátott keskenytörzsű 737-esen is létezik a rendszer.

Mint ismeretes, a 757-esek gyártását a Boeing már leállította. A még forgalomban lévő 757-esek és az érintett 747-esek közül azonban 383 repül most is amerikai regiszterben a légitársaságoknál.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.