Brutális a visszaesés a közúti árufuvarozásban!

iho.hu   ·   2023.06.30. 15:00
közúti_fuvarozás

A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) a közelmúltban Felsőfokú Logisztikai Menedzser képzése keretein belül nyílt szakmai napot tartott, amelynek témája a közúti árufuvarozás volt, amelynek a legfrissebb adataival is megismerkedhetett a hallgatóság.

„Vannak olyan piaci szereplők hazánkban, ahol az első negyedév végén egy hozzávetőlegesen harminc százalékos visszaesés volt tapasztalható a közúti árufuvarozás volumenében. A statisztika azóta tovább romlott, és jelenleg ott tart, hogy egyes cégeknél nagyságrendileg ötven százalékos visszaesés is tapasztalható e téren" – mondta Doór Zoltán, az MLE elnöke, aki hozzátette, hogy a boltok polcainak ellátottsága alapvetően megoldott, de a készletek most sok esetben lassabban fogynak, amelynek eredménye a készletek forgási sebességében is fellelhető. Pozitív hozadéka lehet azonban a kereslet csökkenésének az, hogy az inflációt is mérsékelheti.

Az Európai Unión belül a teljes áruszállítás mintegy négyötöde a közúton zajlik, Ezt a tény is alátámasztja azt, hogy a közúti árufuvarozás stratégiai jelentősége kiemelt. Szerepe hazánkban szintén tekintélyes, hiszen amellett, hogy kölülbelül 90 ezer jármű van jelenleg használatban az ágazatban, a hazai GDP öt százalékát teszi ki, valamint az összes foglalkoztatott 3,3 százalékát alkalmazza. Kiemelt szerepéhez hozzájárul többek között az is, hogy szinte minden árufajtához rugalmasan tud alkalmazkodni és azokat akár háztól házig tudja szállítani.

„Domináns szerepe ellenére most tapasztalható egy érdembeli visszaesés az ágazatban. Ez a visszaesés már tavaly is előre jelezhető volt, a Kínából érkező konténerek ára ugyanis az év közepétől jelentős esésbe kezdett. A volumenek visszaesése mellett a Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) szerint a költségek várhatóan hét–nyolc százalékkal emelkednek 2023-ban, annak ellenére, hogy csökkent az üzemanyag ára” – emelte ki Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője, aki korábban évekig a Waberer’s vezérigazgatója volt. Az idei nem a bevételnövekedés, hanem a hatékonyabb működés éve lehet az ágazatban Az ágazat rendkívül töredezett ma Magyarországon, mivel nagyságrendileg 13 ezer vállalkozásból áll, és ezek nagyjából kilenctizede legfeljebb kamiont üzemeltet.

A kihívás így jelentős, nagy számú KKV-t érint, azonban a nagyobb piaci szereplők is érzik a változást. „Gyors alkalmazkodást várnak el a megrendelők a szolgáltatóktól. A koronavírus-járvány hatására például megnőtt a raktározási igény. Azonban látszik az is, hogy a közúti fuvarozásra most kisebb az érdeklődés. Ennek eredményeként pedig a tavalyi árakhoz képest az infláció ellenére is öttíz százalékos fuvarozási árengedményt vár el a piac” – hangsúlyozta Horváth Dániel, a K&V International Transport Kft. belföldi fuvarozási vezetője.

Manapság szinte minden napra jut egy hír a mesterséges intelligenciáról. Ez nem véletlen, hiszen számos területen átütő eredményeket érhetünk el segítségével. A logisztikai szektorban sem idegen a fogalom, jó néhány sikeres alkalmazására láthatunk már ma is példákat. Támogathatja az előrejelzést és a keresletmenedzsmentet, a raktár- és készlettervezést, a prediktív karbantartást és nem mellesleg a közúti árufuvarozást is.

„A mesterséges intelligencia fejlődése a legtöbb iparágra hatással van, és ez alól a logisztika sem kivétel. Használata támogathatja például a hatékonyabb útvonaltervezést. Képes lehet arra, hogy figyelembe vegye a forgalmi adatokat, időjárási feltételeket és egyéb jelentős változókat. Segítségével így a logisztikai cégek minimalizálhatják az üzemanyag-költségeiket, valamint csökkenthetik a szállítási időt, ezzel pedig hatékonyabb működés jöhet létre” – fogalmazott Lovász Attila üzleti és mesterséges intelligencia szakértő, a SolutionX ellátási lánc és logisztikai szakértője.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek